Jeg vil gjerne få utfordre Lysbakken på akkurat dette punktet. Daglig opplever passasjerer som reiser miljøvennlig med lokaltogene at de må stå, de opplever forsinkelser og unødvendig lang reisetid. På grunn av flaskehalser i linjene klarer NSB kke å dekke etterspørselen i lokaltrafikken. Tilsvarende er det for godstrafikken. Det er ved å utbedre flaskehalsene vi virkelig får mye miljø igjen per investert krone. Pengene til dette må ikke bli borte, påpeker Tenden.
– Hvordan man skal gjennomføre en satsing på lyntog må uansett vente til dette er ferdig utredet. I mellomtiden må vi fokusere på dagens jernbane. Her er det fremdeles mye å hente, legger Tenden til.
Hun viser også til at den forrige regjeringen satte Gjøvikbanen ut på anbud. Anbudet førte til at de reisende fikk langt bedre tilbud, med 40 prosent flere avganger. Togsettene ble fornyet med bedre komfort og økt tilgjengelighet for funksjonshemmede.
– Konkurranse på jernbanen er blant tiltakene som fungerer, men dette er SV i mot av ideologiske grunner, avslutter Tenden.