– Flere behandlingsplasser

Rusavhengige må vente i månedsvis på plass i behandlingsinstitusjon. Venstres Toril Berge og Odd Einar Dørum krever at helseminister Sylvia Brustad rydder opp i den statlige rusomsorgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Odd Einar Dørum

Foto: Rune Kongsro

Siden 2004 har rusavhengige hatt den samme retten til behandling som andre pasienter. Det innebærer en garanti om relevant behandling innen seks måneder. Etter denne fristen har NAV plikt til å skaffe alternativ behandling.

– Pasientretten som skulle hjelpe rusa folk som sliter med livet, blir en papirrett, sier Venstres stortingsrepresentant Odd Einar Dørum.

Nå krever han handling fra helseministeren.

– Statsråd Sylvia Brustad, som har ansvaret for den statlige helsetjenesten, må vise det engasjementet som er nødvendig for å sørge for at rusavhengige blir møtt med respekt, sier Dørum. Han forlanger at rusavhengige må få det tilbudet om hjelp og behandling som de har behov for.

Toril Berge

Foto: Reidar Lerdal

Etter at staten overtok ansvaret for rusomsorgen fra Oslo kommune, har samordningen mellom legemiddelassistert rehabilitering og behandling i institusjon på den ene siden og den sosialfaglige oppfølgingen i kommunens regi på den andre siden blitt vesentlig dårligere. Dette fremgår av en rapport fra forskningsinstituttet IRIS.

Oslo Venstre har en bedre rusomsorg som en av sine hovedsaker ved valget i høst.

– Alle rusavhengige må få et tilbud om behandling, sier Toril Berge, som er 2. kandidat for Venstre ved bystyrevalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**