Lovpålagt svømmeundervisning

Innlegg i Ringerikes Blad av Olav Relling

En MMI-undersøkelse fra 2003 forteller at halvparten av landets tiåringer ikke kan svømme, mens halvparten av 5. klassingene ikke er i stand til å svømme 200 meter. 11 prosent kan ikke svømme 25 meter. Rådmann Svein Aannestad har foreslått å avvikle bruken av bassengfasilitetene ved folkehøyskolen fra 2008 som opplæring av grunnleggende svømmeferdigheter til skolebarn i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ringerike Venstre badebilde

Foto: Roar Olsen

Til erstatning for folkehøyskolebassenget (25 meter langt) mener rådmannen det er forsvarlig å benytte bassengene ved Austjord rehabiliteringssenter og Vang skole, som er bare 10-12 meter lange. Imidlertid er det vanskelig for meg å forstå at det er mulig å drive svømmeopplæring med en skoleklasse i så små bassenger. Det er en lovpålagt kommunal oppgave å sørge for grunnleggende
svømmeundervisning (jfr. Kompetansemålene i læreplanen for kroppsøvingsfaget), men det kan se ut som om rådmannen tillater seg å bruke svømmehallen ved folkehøyskolen som salderingspost for dårlig kommuneøkonomi. De folkevalgte må derfor «sette ned foten» i kommunestyremøtet 30. august, og sørge for fortsatt drift av bassenget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**