De politiske forskjellene er større en mange tror

Det nærmer seg med stormskritt datoen for å gjøre sin borgerplikt som det så fint heter. Dessverre har det blitt slik at mange unnlater å stemme ved valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Per Espen Fjeld

God valgdeltagelse er selve grunnlaget for vårt demokratiske styresett. De kvinner og menn vi velger til å styre samfunnet vårt videre skal være valgt av et flertall av folket. Derfor alle Bø innbyggere — bruk stemmeretten og velg representanter dere tror kan ivareta alle de viktige utfordringene i Bø fremover og som kan forvalte økonomien skikkelig.

Er det ikke likegyldig hvem vi stemmer på? Politikken ser jo så lik ut. Alle vil jobbe for barn og unge, eldre og syke, skole, miljø, kultur og alle gode formål. Det er bra. Men det er større forskjeller enn det kan se ut som ved første øyekast. Hvordan man velger å løse disse oppgavene avslører store ideologiske forskjeller og mangel på ideologisk forankring. Venstre sin ideologi bygger på en sosialliberal tradisjon som kort kan oppsummeres i "Mer frihet — mer ansvar". Kan høres ut som en motsetning, men for oss er det viktig at vi alle tar ansvar for vår felles framtid, at vi har langsiktig perspektiv på våre valg — mange generasjoner frem, og at vi samtidig legger til rette for at vi som lever i dag får en frihet til å velge våre liv og våre løsninger. Har du ønske om å starte en egen bedrift, ja så må næringspolitikken være slik at det stimulerer gründere og de som tør ta sjanser. Private bedrifter, små og store, er ikke primært en melkeku for det offentlige, men viktige motorer i samfunnet og den gode løsningen for et godt liv for mange.

Hvordan en familie organiserer sin hverdag må være opp til familien. Venstre vil at det skal være mange reelle valgmuligheter her. Hvem som skal være hjemme med små barn og hvor lenge, mulighet for å velge barnehage og SFO som passer med foreldrenes arbeidssituasjon. Vi ønsker ikke å diktere at far skal være så og så lenge hjemme og mor så og så lenge, slik sosialistene vil. Vi synes også det er viktig og riktig at far er sammen med små barn hjemme, mer enn i dag, men vi vil ikke tre en idealløsning ned over hodet på folk. Har for eksempel mor eller far nettopp startet en liten bedrift er det opplagt at det kan være vrient å være mye borte fra jobb en periode. Folk må få mulighet til å velge sine egne gode løsninger til beste for hele familien, ikke bli påtvunget andres gode løsninger. Dette er en stor ideologisk forskjell mellom Venstres liberale syn og det sosialistiske, som kommer klart til syne i praktisk politikk.

Venstre er og det paritet i Norge i dag som arbeider mest effektivt mot en statlig overstyring av kommunene og for et levende lokaldemokrati. Alle sier de gjør det, men se på virkeligheten. I en fersk forskningsrapport over hvordan de ulike partiene uttaler seg i forhold til om de målbærer en sentralistisk politikk med mer makt til staten, kommer SV ut med 94% sentralistiske ytringer! Frp med 63% og Venstre med 6%. At SV selger et budskap om mer makt til kommunene er rett og slett ikke i samsvar med deres praktiske politikk. I barnehageforliket tok SV, Ap og FrP fra kommunene mulighet til å bestemme over sin egen barnehagepolitikk. Frp vil ha en direkte statlig finansiering av viktige kommunale anliggender som helse og omsorg, skole og barnehager. Venstres politikk er mer frihet og mer ansvar, for både kommuner og den enkelte borger. Jo, det vil nok gjøre at kommunene velger ulike løsninger på sine utfordringer, men hva så? Skal demokratiet og politikken leve må vi ha noe å drive politikk på og ikke bli pådyttet A4 løsninger som andre har tenkt ut for oss. Selv om mange av partiene har tilnærmet det samme målet er veien dit og virkemidlene veldig forskjellig.

Per Espen Fjeld
Leder Bø Venstre