Grønn trivsel

Venstre ønsker å satse på bedre vedlikehold av lekeplasser og bonære grøntareal og å ruste opp turområdet på Varberg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Dette har Venstre vært opptatt av lenge og det er nå tatt inn i programmet.
For over ett år siden, i mai 2006 vedtok miljøutvalget etter forslag fra Venstre at det skulle utarbeides en oversikt over kommunens grøntområder. Oversikten skulle danne grunnlaget for å vurdere økte ressurser til grøntvedlikehold. Målet var å få fram behovet før budsjettbehandlingen høsten 2006.

Park i sentrum

Foto: Øyvind Misje

Oversikten forelå til miljøutvalgets møte 14.9.2006. Den pekte på at kommunen hadde ansvar for vedlikehold av 80 grøntannlegg, over 100 lekeplasser, 4 kirkegårder og 8 idrettsanlegg, utenom 30 friluftslivsområder og mange bolignære friområder. Til å gjøre jobben hadde kommunen 17 stillinger, en reduksjon på 1,7. Det ble pekt på behov for økte bevilgninger på 1,5 mill kr for å styrke driften av grøntvedlikehold og 0,5 mill kr til opprustning av lekeplasser.
På dette grunnlag gjorde kommunestyret vedtak om å øke budsjettet med 2 mill kr hvert år i 2006 og 2007 til vedlikehold av asfalt, vei, grøntområder og parker. Av bevilgningen for 2007 gikk 1,2 mill kr til asfaltering.

Det kan nå være på tide å gjøre en evaluering av denne satsningen. Mange av oss beveger oss i disse områdene til daglig. Selv går jeg forbi parken i Gamleveien ved Damsgaard psykiatriske senter på vei til byen. Det var akkurat denne parken som ga støtet til at jeg engasjerte meg, for parken var svært dårlig forfatning våren 2006. Avisen tok tak i saken den gang.
Det er med sterk beklagelse jeg må si at vedlikeholdet ikke er bedre i dag, se bilde. Hvor har satsingen kommunestyret gjorde blitt av? Er det flere enn meg som observerer dårlig eller manglende vedlikehold av nære og kjære grøntområder? Gi beskjed til kommunen!

Det har også vært utvist et stort engasjement for å rydde opp på Varberg. Her er det ikke nok å innkalle til dugnad. Det er og blir et kommunalt ansvar å rydde i området. Vi må få til et fornuftig samarbeid mellom kommunen og frivillige, og kommunen må lede arbeidet. Jeg er sikker på at flere ville stille opp til motorsagtreff hvis det kunne skje i betryggende former. De som ikke har motorsag kunne rydde opp kvist, og hogde trær kunne bli gratis ved. Herved går utfordringen til kommunen om å planlegge og ta initiativ til en slik stordugnad slik at vi kan få tilbake utsikten fra Varberg og stien rundt slik vi vil ha den.

Venstre har et grønt engasjement som vi svært gjerne vil arbeide videre med. Kommuneplanen har som motto "Nyskaping, vekst og trivsel — et godt sted å bo". Et viktig moment i trivsel er godt vedlikeholdte grøntområder og friområder nær der folk bor. Et sterkt Venstre etter høstens valg vil bidra til fortsatt fokus på grøntvedlikehold.

Per Arne Sandvold

Foto: Per Arne Sandvold