Mer om Roar Sollied

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Bakgrunn Roar Sollied

Oppdatert juni 2014.

Roar Sollied ble med i Venstre i 1987 da han ble vara til kommunestyret i Målselv og nestleder i kulturutvalget. Siden 1991 har han hele fire faste perioder, blant annet som formannskapsmedlem i to perioder og gruppeleder for 9 (!). Han er nå 1. vara til kommunestyret i Målselv.

I 1999 ble han valgt til fylkestinget, der han ble kulturutvalgsleder. Han var i forrige periode i Kompetansekomiteen, deretter nestleder i Komiteen for utdanning og helse. Han var fylkesleder i 8 år, medlem av Venstres sentralstyre og landsstyre og har vært med i landsmøtesammenheng siden 1996. Han var i en periode medlem av stortingsgruppas profilgruppe for utdanning og kultur. I januar 2014 ble han fylkesråd for utdanning i parlamentarisk modell i Troms.

Han har vært styreleder for Næringshagen i Målselv (07-09) og nestleder i styret til Kommunenes Opplæringskontor i Troms i 6 år, og ledet SommerMålselv BA i to år.

Roar er gift med Marie Nergaard fra Vangshamn, Lenvik, og de har ei datter, Marte.
I førskolealder og i studietida bodde Roar i Tromsø, men han har sitt opphav i Tranøy kommune. Han tjenestegjorde som ledende kystartillerist i Harstad Sjøforsvarsavsnitt. Etter vel fire år ved Universitetet i Tromsø, jobbet han først to år på Gibostad skole i Lenvik før han kom til Målselv i 1980 som språklærer i den videregående skolen. I 1999 ble han ansatt som studieinspektør ved Forsvarets studiesenter. Han tok mastergrad i voksenpedagogikk ved Universitetet i Tromsø i 2007.

Roar har vært aktiv i forskjellige kultursammenhenger: Han har traktert trommer i diverse lokale band, sist med Karva Blues, som ga ut plate i 1993. Han har også vært aktiv i revymiljøet på Senja og Bardufoss. I 1996 vant han Uvettiaden ved Festspillene i Nord-Norge som beste “Vett og Uvett”-formidler. Han har også hatt regi og ledelse av mange forestillinger og show.

Som kulturutvalgsleder i Troms var han samtidig styreleder av Fylkeskultursenteret og styremedlem i Tromsø symfoniorkester. Han var blant annet aktiv for å få på plass teaterbygning for HT og fremmet forprosjektforslaget i Fylkestinget som satte i gang byggeprosessen. Fra 2005 til 2007 var han leder av Kulturskolerådet, Troms og Svalbard.

Roar Sollied har arbeidserfaring fra ungdomsskole, vg skole, høgskole og universitet. Han har permisjon fra Forsvarets høgskole mens han er fylkesråd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**