Randi Rognes

Randi Rognes er 2. vara til fylkestinget. Randi er svært opptatt av å heve kvaliteten i den videregående skolen, blant annet gjennom å øke lærertettheten og innføre et kompetanseår for lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Randi Rognes

Foto: NN

Kort om Randi:
Randi er filolog med lang fartstid i videregående skole. Hun har også arbeidet som guide i Trondheim og informasjonsmedarbeider i Midtre Gauldal kommune. I dag arbeider hun som lektor og rådgiver ved Gauldal videregående skole på Støren. Hun føler seg på langt nær dobbelt så gammel som sin mer berømte sambygding Marit Bjørgen!
I 16 år var hun lokalpolitiker i Midtre Gauldal. De åtte første åra var hun Venstres representant i skolestyret. Ved valget i 1995 spilte hun og Venstre en aktiv rolle i den "palassrevolusjonen" som brakte Arbeiderpartiet til makta etter 28 år med Senterpartiet ved roret. Som et resultat av det valgtekniske samarbeidet fikk Venstre og Randi fast plass i formannskapet og ledervervet i kultur- og opplæringsutvalget i åtte år. I denne perioden ble det bygd ny skole og barnehage på Støren, og det ble laget forprosjekt til noe som kan bli et kulturhus for Midtre Gauldal kommune og en samlokalisert videregående skole. Den forrige perioden var hun Venstres eneste fylkestingsrepresentant og hadde fast plass i utdannings- og velferdskomiteen. Leder av lokallaget i hjemkommunen i to år og nestleder i Sør-Trøndelag Venstre i to år.

Saker jeg er opptatt av:
Som lærer i videregående skole er jeg opptatt av at elevene i Sør-Trøndelag skal få et kvalitativt godt opplæringstilbud så nær hjemstedet sitt som mulig. I løpet av de siste fire åra er det spart 104 millioner kroner i videregående skole. Dette har ført til flere elever pr. lærer. Som Venstres representant i opplærings- og velferdskomiteen har jeg kjempet for at lærertettheten skal økes, slik at individuell tilrettelegging skal bli en realitet og ikke bare en floskel. Jeg har klart å få til enstemmige vedtak i fylkestinget for at pc-en skal betraktes som et læremiddel og følgelig betales av fylkeskommunen, og at muligheten for å få til et kompetanseår for lærere skal utredes i Sør-Trøndelag.
Venstre og jeg har vært opptatt av miljø, energi og klima lenge før den klimapolitiske vekkelsen som nå går over landet. Det er Venstres ære at fylkestinget har vedtatt en regional plan for småkraft og vindkraft. Forhåpentligvis vil disse planene gi et godt grunnlag for at grunneiere rundt omkring på bygdene kan komme i gang med småskala mini-, mikro- og småkraftverk som et bidrag til kraftkrisen og en mulighet for attåtnæring, og at vindkraft kan bidra med fornybar energi.
Som Venstre-menneske, internasjonalist og filolog ivrer jeg for god språkopplæring og ser med undring at elevene i videregående skole velger bort fordypning i språk til fordel for real- og samfunnsfag. I en globalisert verden er språk selve nøkkelen til kommunikasjon og handel over landegrensene, og det er ikke nok å bare kunne engelsk godt.
Kultur har alltid vært viktig for Venstre-folk som er selvsagte dugnadsarbeidere for kulturen rundt omkring i hele landet. Da det var aktuelt å legge ned bokbussen som betyr mye for tilgangen til god litteratur i utkantstrøk av fylket, markerte jeg Venstre med et innlegg til forsvar for bokbussen på rim!
Når man som jeg bor ute i distriktet, er det viktig å beholde et godt kollektivtilbud som gjør det mulig å reise uten å være ensidig avhengig av privatbilen. Timekspressen gir et godt, rimelig og frekvent tilbud til oss som bor utenfor Trondheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**