Mer enn full barnehagedekning?

Kongsberg er god på barnehage. Likevel har aviser laget krisestemning når det gjelder tilgang på barnehageplasser i Kongsberg. Flere sammenfallende omstendigheter førte til at vi fikk en situasjon med mange på ventelister. Det er vi ikke fornøyde med. Men kort tid etter, har en dyktig barnehagetjeneste i Kongsberg kommune synliggjort at problemet er i ferd med å løses. Med den veksten vi i dag har på Kongsberg, må vi likevel regne med fortsatt utbygging. Hvis ikke, kan vi fort oppleve lange ventelister igjen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre har siden 1980-tallet vært pådriver for barnehageutbygging i Kongsberg. I dag er vel de fleste partier enige om at vi må ha 100% barnehagedekning, men ikke alle har samme oppfatning av hva full barnehagedekning er.

For Venstre betyr full barnehagedekning at vi til enhver tid har ledige plasser for dem som bor i kommunen, og dem som ønsker å flytte hit. For å få til dette, må vi ha en viss overkapasitet. SV har tatt til orde for at det da er nødvendig å satse på utbygging av de kommunalt eide barnehagene i tillegg til den privat barnehageutbyggingen. Venstre støtter denne tanken. Det er så viktig med god tilgang på gode barnehageplasser, at kommunen må være garantisten for at vi klarer dette.

Vi regner med at barnehagetjenesten også i kommende kommunestyreperiode vil sørge for at vi som politikere får nok informasjon til å gjøre de nødvendige vedtak. Venstre vil arbeide for å skape et politisk flertall for vedtak som fører til alle som ønsker det, får tilbud om barnehageplass i rimelig nærhet til der de bor, uten å måtte stå på venteliste.

Øystein Senum
Kongsberg Venstre