Gratis buss — for klima og helse

Venstre tar klima og nærmiljø på alvor. Det eneste som faktisk monner på kort sikt, er å få flere bilister til å bruke buss og sykkel. Derfor vil Venstre ha gratis buss i Østfold skriver Ulf Trenum, 3 kandidat til fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Venstre tar klima og nærmiljø på alvor. Det eneste som faktisk monner på kort sikt, er å få flere bilister til å bruke buss og sykkel. Derfor vil Venstre ha gratis buss i Østfold, og vi vil starte der problemet er størst; i Fredrikstad/Sarpsborg regionen.
Dette med gratis buss er ikke noe nytt her i verden. Byen Hasselt (70.000 innbyggere) i Belgia har hatt det i ti år. I løpet av det første "gratisåret" ble det en åtte-dobling av antall bussreisende, og over natten ble det så god plass på veiene at man slapp å bygge planlagt firefeltsvei. Ja, byen kunne til og med gjøre om en indre ringvei til en "grønn boulevard", med plass for trær, fotgjengervei og sykkelstier.
Konsekvensen av denne omlegningen, viste undersøkelser, var at bykjernen er blitt roligere og mer sosial for kjøpelystige kunder. Men også at flere eldre oppsøker helsetjenester som følge av enklere rutetabeller. Byen har forøvrig også et tilbud om taxibuss for funksjonshemmede. Alt dette for bare ca. seks millioner 1997-kroner i årlig utlegg for kommunen. Småpenger i forhold til gevinsten. Det vil det være her også.
I disse dager, ti år etter omleggingen, er Hasselt av det belgiske forbrukermagasinet blitt utropt til Belgias beste by å bo i; i konkurranse med 20 byer. Høyeste "score" fikk byen på områdene offentlig transport, sykling, handel/service og helse.

Ulf Trenum
3. kand.(V) til fylkestinget.

Se også oppslag i Fredriksta Blad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**