Dropp hele prosjektet

Prisen på den nye Kråkerøybroa blir langt høyere enn beregnet. Derved sprekker kalkylene for dette prosjektet nok en gang. For å holde “tempoplanen” vil det mest nærliggende være å ta ut andre deler av prosjektet. Det eneste som monner er tunellen gjennom Bjølstadfjellet, sier Ulf Trenum

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Les oppslag i Fredrikstad Blad her

Ulf Trenum 2007

Foto: Ulf Trenum

Derved står vi i prinsipp ribbet tilbake med en firefelts motorveibro mellom Værste og Porselen, mens all trafikk på begge sider av broa må gå på dagens overbelastede veinett. Det hele er blitt en gedigen fiasko, og hver gang prosjektet reduseres er det på bekostning av nærmiljøet til beboerne.

Det eneste fornuftige er å droppe hele prosjektet og i stedet utrede det som "hele byen" mener er det eneste fornuftige. Bro mellom Glombo og Krossnes og utbygging av Åledalslinja, som del av en ytre ringvei – sammen med markalinja og ny Glommabro ved Råbekken. Da spares også sentrum og nærliggende boområder for unødvendig trafikk.

Men det var kun Venstre som ville den løsningen, den gang fiaskoprosjektet ble vedtatt i kommunestyret. Det vi nå frykter er at det skal gå prestisje i saken. Det er nok mange som føler å tape ansikt. Ikke minst de planleggende myndigheter. Den samme "ekspertise" som nå har fått med seg et flertall i bystyret til å bygge ut innfartsåra til fire felts vei, tvers gjennom sentrum, fremfor å satse på ringvei.

Ulf Trenum
Venstres ordførerkandidat