Venstre vil prøve ut fritt skolevalg i Buskerud

Venstre 1. kandidat ved fylkestingsvalget Runolv Stegane fra Sigdal kaster seg nå inn i debatten om ja eller nei til fritt (friere) skolevalg i Buskerud. – Elevenes ønsker må være viktigere enn politikernes iver etter å styre deres valg, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Runolf Stegane

Foto: Hallvor Lilleslett

Venstre har i perioden 2003-2007 vært med i en flertallskonstellasjon i fylkestinget, bestående av Ap, SV, Sp og KrF. Der har det vært enighet om å si nei til fritt skolevalg. Venstre hadde også fritt (friere) skolevalg på programmet sist, men måtte legge dette til side i forhandlingene med de andre partiene. -Denne gangen er vi lite villig til å fire, sier Stegane.

Det kan derfor være utsikter for spennende forhandlingsrunder etter valget når Venstre nå har bestemt seg at elevene selv skal få velge hvilken skole de vil gå på.

Venstre lanserer en modell der en i første omgang prøver ut fritt skolevalg i de mest folkerike områdene i fylket, eller skolene som er knytta opp mot Ringerike, Kongsberg og Drammensområdet, og at det innledes forhandlinger med Akershus, Vestfold og Oppland for å få slutt på at fylkesgrensa setter en stopper for hvor Buskerudelevene kan gå på skole.

-Erfaringene fra Akershus, der fylket er delt inn i regioner mht. fritt skolevalg, er så gode at Buskerud bør vurdere en lignende modell. Elevene fortjener at vi legger til rette for valgfrihet. Gjør vi det gradvis og starter med folkerike områder, tror jeg tiden vil vise at dette er rett veg å gå. Venstre er opptatt av å hindre at videregående skoler i Hallingdal og Numedal får problemer med elevgrunnlaget når elevene får velge selv. Derfor er det fornuftig å prøve ut fritt (friere) skolevalg i nedre del av fylket i første omgang, sier Venstres 1. kandidat Runolv Stegane.

Les om Akershusmodellen I Drammens Tidende

Oppslag om friere skolevalg i DT 09.08.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**