Hvor ble det av ungdomshuset i Sandefjord?

Etter at ungdomshuset ble nedlagt, gjøres det lite eller ingenting for å aktivisere den delen av ungdommen som ikke blir med i idretts- eller kulkturorganisasjoner. I dette innlegget lover Wenche Girlando at Venstre skal jobbe aktivt for å gi “uorganisert” ungdom bedre fritidstilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ved jevne mellomrom har det vært noen driftige ungdommer som forteller Sandefjord kommune og respektive politikere hva de mener om byens manglende tiltak for uorganisert ungdom ved bl.a. å okkupere et lokale som de ønsker og håper å få som sitt tilholdssted.

Ved siste valg ble det plutselig hjertebarnet til Høyre å få dekket dette behovet i byen. De fleste

Wenche Girlando

politikere var positive til opprettelsen av et ungdomshus, men vi politikere fikk ikke vite hvor dette var tenkt skulle være når det skulle stemmes for eller imot! Derfor måtte det stemmes i hui og hast "i blinde" på dette tiltaket. Når vi siden så lokalene som var tenkt til dette formålet, var det lett å se at dette egentlig ikke dekket det behovet, eller var det stedet ungdommen i Sandefjord fortjente.
Et slikt senter krever dessuten minst en driftig person på heltid for at det skal fungere. Dette lokalet var så sjeldent åpent og bemannet og ble derfor så lite brukt at det sier seg selv at stedet etter hvert mistet ungdommenes interesse.

Nå går vi mot en ny valgtid og jeg har ennå ikke sett innspill fra noe hold angående nytt ungdomshus etter nedleggelsen av det huset Sandefjord brukte nærmere en million på å sette i stand.

Hva gjøres nå for uorganisert ungdom i Sandefjord? Ingen ting. Men, hvordan kan det være det mulig at en kulturby som Sandefjord ikke makter å etablere et ungdomshus med et kreativt personale som klarer å holde driften vedlike. Våre nabokommuner klarer det.

Det kan ikke være riktig at ungdom i vår by må melde seg inn i en eller annen kristelig- eller idrettsorganisasjon for å ha et sted å treffes og utfolde seg?

Vi i Venstre vil aktivt jobbe for at Sandefjord skal få sitt pulserende ungdomshus.

Wenche Girlando
Listekandidat Venstre