Parlamentarisme ødeleggende for fylkeskommunen

Venstres fylkesordførerkandidat mener i et leserinnlegg at parlamentarisme i Troms er ødeleggende for legitimiteten til fylkeskommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ødeleggende for fylkeskommunen
Av Roar Sollied, fylkesordførerkandidat Venstre

Troms Venstre mener at parlamentarisme som styringsform i Troms svekker legitimiteten til fylkeskommunen. Fylkeskommunen har i dag ikke oppgaver nok til å forsvare så mange heltidspolitikere. Fylkestingets posisjon og bredde svekkes når fylkeskommunen styres av et "innelag" som parkerer "utelaget," opposisjonen.

Svekket politisk mandat
For å følge opp Fylkesrådet utvaskes posisjonspartienes grunnstandpunkter og representantene låses for videre debatt i komitéene. Dermed svekkes også det representative mandatet politikerne har fått fra velgerne i Troms. Venstre stemte imot innføring av parlamentarisme i Troms for fire år siden og vil gjøre det igjen.

Politisert fylkesadministrasjon
Fylkesråd Roger Ingebrigtsen var sterk talsmann for nyordningen i 2003 og viste til hvordan det fungerte på Stortinget. Han glemte imidlertid en vesentlig sak: Stortinget har en egen administrasjon og departementene har sine, ja de er liketil fysisk atskilt. På Fylkeshuset er det kun én administrasjon, og den la Fylkesrådet beslag på i sin helhet. I opposisjonen merket vi straks administrasjonens angst for å snakke med utelagets partier uten klarering fra fylkesrådene. Vi har lite estimert virkningene av denne politiseringen av administrasjonen.

Kritikk stemmes ned
En styrke ved parlamentarismen skulle være at Fylkesrådet kunne bli skiftet ut i perioden.
Det skjedde én gang i denne perioden: Da Fylkestinget behandla Kompetansemeldinga i fjor sommer. Med minst mulig merkbar endring (Roger Ingebrigtsen ut pga geografisk tilhørighet, ikke for nedlegging av skoler, og Pål Julius Skogholt, SV inn) unngikk Dahlø nedstemming i neste fylkesting. Det står for øvrig ikke til troende at Fylkesrådet ikke klarer å levere et fnugg av beklagelse de fire gangene de har vært utsatt for mistillit, ja selv når kontrollutvalget har vært sterkt kritisk. Ikke én gang! De bruker bare flertallsblokka til å stemme ned enhver kritikk.

Hvis et flertall etter valget igjen velger parlamentarisme i Troms, vil Venstre måtte ta det til etterretning og søke posisjon innen den styringsformen. Venstre tror på løsninger i fellesskap og er primært for en tradisjonell fylkesutvalgsmodell, som gir mer fokus på sakene og mindre på partikonstellasjonene. Mer parlamentarisme kan bli ødeleggende for fylkeskommunens anseelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**