Lokalt miljø- og klimaansvar

Klimaendringer og truslene mot de livsviktige økosystemene må tas på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre er et moderne, løsningsorientert, teknologiopptimistisk og ansvarlig miljøparti. Vi vil gi våre barn og barnebarn minst like gode muligheter til ren natur som vi selv har hatt. Natur- og miljøtenkningen er et overordnet prinsipp i all politikk. Utfordringen er å få integrert miljøpolitikken i de lokale besluttninger som tas og sikre en bærekraftig utvikling. Fremtiden kan bli en ren fornøyelse hvis vi handler nå.

Levanger Venstre vil:

Bekk, vann og skog

Foto: Tonje Løwer Gurholt

1. At Staupområdet forvaltes slik at det blir til nytte og glede for innbyggerne i tråd med Staups ånd

2. Tilrettelegge for attraktive badestrender ved Røstadlandet og Langåsdammen

3. Bygge gode sykkel- og gangveier fra store boligfelt og inn til sentrumsområdene

4. Øke kompetansen om god byggeskikk og ivaretagelse av kulturlandskap, og knytte et estetikkutvalg formelt til saksbehandlingen

5. Bevare kulturminner som viktige elementer i våre omgivelser slik at de bidrar til følelsen av å høre til

Landbruksillustrasjon (SøTr)

Foto: Roar Sollied

6. Ivareta jordvernet for å sikre mulighetene for matvareproduksjon på lang sikt og under ulike forhold

7. Håndheve byggeforbudet i 100-meterssonen slik at strandsonen forblir tilgjengelig for allmenheten