Boplikt engasjerer

I kommende bystyreperiode kan Risør kommunes innbyggere være trygge på at jeg som ordførerkandidat vil stå på for boplikten i hele Risør kommune, og ikke bare i sentrum uttaler Venstres ordførerkandidat Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Etter Jørgen Hveems (V) avisinnlegg om boplikt i Risør har debatten rast i lokalavisen og skjelden har det vært tilsvarende politisk debatt i sørlandsidyllen Risør. Den lokale redaktør og Ordfører har etterspurt Risør Venstres syn på saken og nedenfor kan dere lese tilsvaret fra vår ordførerkandidat Jan Einar Henriksen.

Venstres ordførerkandidat

Foto: Wenche Hageli Henriksen

Redaktør
Jeg kan ikke se at Risør Venstre, som virkelig stod på for å innføre boplikten i Risør på 70 tallet, noen gang har stemt på en slik måte at ordfører eller redaktør skulle være i tvil om hvor partiet står politisk i denne sak.

Da de nåværende retningslinjene for boplikten i Risør ble vedtatt av bystyret 26.09.02, var venstremannen Torstein Andersen leder av arbeidsutvalget. At det ble lite politisk debatt da bystyret behandlet retningslinjene for boplikt i Risør, kan skyldes det faktum at samtlige partier var representert i det tverrpolitiske utvalget som fremla retningslinjene, og at den politiske diskusjonen og eventuelle kompromiss ble tatt der. Jeg kan ellers ikke erindre at boplikt har vært reist som egen sak i Risør bystyre etter 26.09.02 og stiller meg derfor undrende til hentydningen om at vi som politikere ikke er villige til å diskutere boplikten. Jeg kan derfor heller ikke se at enkelte politikere med rette kan fremstille seg selv som den fremste talsmann for boplikten når vi de siste 5 år ikke har hatt noen sak om boplikt i bystyret. Siste gang boplikten ble diskutert politisk, var i Hovedutvalget for plan, miljø og tekniske tjenester 28.06.07, og da var vedtakene enstemmige. At diskusjonen kom i hovedutvalget og ikke i bystyret fremgår naturlig av retningslinjenes pkt. 4.4, hvor det står at "Teknisk etat har ansvaret for oppfølging av bopliktsakene".

Risor sentrum

Foto: Jan Einar Henriksen

Det faktum at enkelte attraktive eiendommer i Risør har oppnådd eventyrlige summer ved salg de senere måneder/år, er alene grunn nok til å forstå at enkelte undres over hvordan det rent faktisk står til med boplikten i Risør. Dag Jørgen Hveem er en av disse, og han har synliggjort ulike aspekt med boplikten. Risør Venstre er ikke redd for en god debatt eller spørsmål om ulike tema, og vi må ta på alvor alle innspill som kan øke bosetting og næringsutviklingen i Risør. Det er spørsmålene som bringer oss fremover, og da er det viktig å få frem tilstrekkelig godt faktagrunnlag og en grundig debatt før vi tar stilling til alle saker, også når det gjelder boplikten.

Retningslinjer
I Retningslinjene for boplikt i Risør kommune er punkt 1 formulert slik: Sitat "Formålet med boplikt er å opprettholde fast bosetning, slik at det er liv og virksomhet i kommunen heile året. Risør kommune ønsker ikke fritidsboliger i kommunens tettsteder og minst mulig sammenblanding av fritidsboliger og helårsboliger ellers i kommunen" sitat slutt. Leseren får selv tenke etter hvordan det rent faktisk er i hans/hennes nærmiljø. Bystyret på sin side bør se om retningslinjene må korrigeres som følge av endring i konsesjonsloven etter at retningslinjen ble vedtatt i 2002, jfr. påtegning på kommunens hjemmeside.

I kommende bystyreperiode kan Risør kommunes innbyggere være trygge på at jeg som ordførerkandidat vil stå på for boplikten i hele Risør kommune, ikke bare i sentrum. I Risør Venstre er det et klart flertall for det samme standpunktet. Det er også full enighet om at kontrollen må styrkes og at det kartlegges hvorvidt justering av bopliktreglene er mulig, slik at de i størst mulig grad oppfyller sitt formål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**