Satser på bibliotekene

Trine Skei Grande, Venstres representant i familie- og kulturkomitéen på Stortinget, er på rundtur til Oslos bibliotek. På Romsås fikk hun høre om lokalbibliotekets spesielle fokus på innvandrere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Rune Kongsro

Leksehjelp og bøker på mange språk er noe av det det satses mye på. Romsås har en høy andel barn og unge med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn. Driftsansvarlig Per Roger Sandvik forteller at mange av disse bruker Romsås bibliotek aktivt. Gutter og jenter kommer for å låne bøker, bruke datamaskinene og for å få hjelp med lekser. Romsås bibliotek ligger midt på Romsås senter.

– Det er veldig morsomt å se hvor ulike bibliotekene i Oslo er. Det er minst like stor forskjell innad i Oslo som på Oslo og andre byer, sier Skei Grande til Akers Avis Groruddalen. Hun skryter av Deichmanske biblioteks evne til å tilpasse seg sitt nærmiljø.

Venstres 2. kandidat til Grorud bydelsutvalg, Linn Beate Kaald Thoresen, er full av lovord om bibliotekene. – Vi vil vise at partiet satser på bibliotek. Vi vil gjøre det mulig å utvide åpningstidene og vi vil være positive til at bibliotekene blir inkludert i budsjetter for både kultur og integreringsarbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**