Kortreist mat på grillen i sommer!

De fleste av oss opplever at det er lite hver enkelt kan gjøre med miljøet og redde verden fra miljøkatastrofer. – Derimot har alle forbrukere makt til å endre på det vi vil. Et lite tips som er så enkelt at absolutt alle kan bidra: Kjøp lokalt produsert mat, eller mat produsert nærmest der du bor!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Atle Rui

Foto: Atle Rui

Lokalt produsert mat.
I en verden som stadig blir mindre og mindre når det gjelder varehandel er det viktig å tenke på noen av konsekvensene dette medfører, blant annet store CO2 utslipp.

Jeg tipper at de fleste av oss opplever at det er lite hver enkelt kan gjøre med miljøet og redde verden fra miljøkatastrofer, og det er jo helt sant! – Derimot kan vi gjøre noe sammen, alle oss forbrukere har faktisk makt nok til å endre på det vi vil. Og her kommer et lite tips som er så enkelt at absolutt alle kan bidra:

Kjøp lokalt produsert mat, eller mat produsert nærmest der du bor!

Dette er jo så enkelt, og egentlig er det samtidig et dobbelt "Kinderegg".

1. Først sørger det for vesentlig mindre utslipp av CO2 fordi varene ikke trenger å transporteres langt, masse av den maten vi spiser i dag er produsert i land lenger sør i Europa og også Asia.
2. Ved å støtte lokale produsenter kan vi bidra med et økende lokalt arbeidsmarked.
3. Varene er desidert fersker og friskere.
4. Sporbarheten til produsentene er enkel.
5. En slipper ofte miljøfarlig innpakning fordi varen ikke skal fraktes langt.
6. Det trengs ikke lenger kunstige konserveringsmidler for å øke holdbarheten på varen.
7. Og sist men ikke minst — det smaker langt bedre en langreist mat.

Ofte kan det være vanskelig å finne disse produktene i din lokale matbutikk, men jeg har den oppfatning av at lokalbutikken ofte kommer oss forbrukere i møte hvis vi spør. Noen kjedebutikker har en bastant holdning til ikke å ta inn slike produkter, mens andre gladelig gjør det.
Hvis din butikk ikke har eller vil ta inn slike varer — bytt butikk!

Spesielt nå som det er sommer og det nærmer seg høst bugner frukt og grønt avdelingene i butikkene over av flotte norske produkter — velg disse fremfor varer som har reist hundrevis av mil med lastebil, båt eller fly.

I våre nærområder produseres de fleste produkter:
Mel, brød, egg og fjærkre, kjøtt, fisk, ost, is, frukt, grønnsaker, øl, mineralvann, brus, kaker — og de smaker alle fortreffelig!

God Sommer — med lokal mat på grillen!

Atle Rui

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**