Skien Venstres program 2007-2011 Sentrum Distrikt Samferdsel

Sentrum Distrikt Samferdsel

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


b]SENTRUM – DISTRIKT – SAMFERDSEL[/b]

For Venstre er det viktig å utvikle Skien sentrum og distriktenes kvaliteter. Vi ser det som svært viktig å opprettholde sentrum som en mangfoldig, travel, hyggelig og vakker møteplass for mennesker, med aktivitet både på dagtid og kveldstid. Det er bare i sentrum dette er mulig. Samtidig ønsker vi å bidra til at distriktene rundt i Skien blir gode områder å leve i.

Skien Venstre ønsker derfor å

Sentrum
* Legge til rette for flere boliger i sentrum, eksempelvis Landmannstorget, Kverndalen, nord for Schweigaardsgate, utover bryggene, Klosterøya, Smieøya
* Lette omgjøring av gamle bygårder til boliger ved ikke å stille krav om parkeringsplasser og påbud om veranda
* Legge til rette for flere parkeringsplasser i sentrum ved fjellhall og parkeringshus
* Være restriktiv med utvidelse av handelssentra som konkurrerer med sentrum
* Arbeide videre med opprusting/forskjønning av offentlige byrom i sentrum
* På sikte få vekk EPA-brua, eventuelt erstattes av ny bru litt lenger ute

Myke trafikanter
* Legge til rette for fotgjengere og syklister ved bygging av gang – og sykkelveier, f.eks. langs Mælagata, Hoppestadveien, Luksefjellveien, Bjørntvedtveien og Klyveveien
* Lage et gjennomgående sykkelveinett i sentrum
* Anlegge gang/sykkelvei langs Skienselva på begge sider

Veier
* Akseptere veiprising/bompenger for å bygge nye veier i Grenland, forutsatt at 50 % av av inntektene og statlige bevilgninger går til å bygge ut kollektivtrafikken og legge til rette for myke trafikanter.
* Ved bygging av nye veier må arbeidet med å få gjennomgangstrafikken ut av Skien sentrum prioriteres
* Gå mot ny vei over Bjørnstadjordene som vil legge dyrka jord under asfalt og sterkt redusere lokale friområder. Isteden legge en ny veitrase syd for Kverndammen og vest for Klyve med tilknytning til Hulkaveien.
* Arbeide for snarlig bygging av alternativ veitrase forbi Flakvarp, og inntil så kan skje, bedre sikkerheten ved nåværende trase

Bane
* Arbeide videre med etablering av en bybane fra Skien til Brevik, i sammenheng med Bratsbergbanen til Notodden
* Gjøre det som er mulig for å få fortgang i bygging av Eidangertunnellen for jernbanen
* Arbeide for moderne krengetog fra Grenland til Oslo over Nordagutu i påvente av Eidangertunnelen

Boliger
* Følge tiltettingsstrategi for videre boligbygging med vekt på bybåndet langs elva og muligheter for kollektivtrafikk
* Legge til rette for begrenset boligbygging/huskruller i utkantene i Skien slik at etablerte bomiljøer kan opprettholdes, under forutsetning av tilfredsstillende vann- og kloakkløsninger, og under hensyntagen til natur og kulturlandskap

Kulturlandskap
* Ta vare på det unike kulturlandskapet og den dyrka marka i Gjerpensdalen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**