Etterlyser miljøtiltak

Regjeringen la fram klimameldingen i dag. Meldingen skal legge føringen på utslippene av klimagasser i Norge i de kommende år.
— Jeg hadde håpet på en mer ambisiøs plan med langt flere konkrete tiltak enn det regjeringen har lagt fram, uttaler Runolv Stegane, 1. kandidat for Venstre i Buskerud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Etterlyser miljøtiltak i Regjeringens klimamelding

Stegane mener regjeringen ikke viser det politiske lederskapet som vil være nødvendig for å gjøre Norge til et mer klimavennlig land.
— Klimameldingen setter ingen konkrete mål om kutt her hjemme. Det smaker av dobbeltmoral når Regjeringen ber kommunen redusere utslipp uten å vise vilj til å sette nasjonale mål, sier Stegane.

Klimameldingen åpner for at regjeringen kan si ja til flere gasskraftverk, industriprosjekt eller store oljeutbygginger uten at det stilles noen spesielle krav til klimautslipp. Det skal i så fall løses med kjøp av klimakvoter utenlands.
— Det er skuffende at regjeringen ikke vil tallfeste et nasjonalt mål for hvor mye som skal slippes ut i 2020, og det er feigt å ikke foreslå vesentlige tiltak fra de sektorene som står for hoveddelen av de norske totalutslippene; industrien, transportsektoren og petroleumsvirksomheten, uttaler Stegane.

Trikser med tall
Regjeringen har tatt med skogtilvekst i beregningen av de samlede klimagassutslippene.
— Dette er ren talltriksing og symbolpolitikk, for at det skal se ut som at regjeringen er mer offensiv enn den egentlig er, forklarer Stegane.

Vi kan handle i Buskerud
– I Buskerud har vi muligheten til å redusere utslippene våre, og jeg kommer til å gjøre alt som står i min makt for at vi skal lykkes med det, uttaler Stegane som fikk med seg kommunestyret i Sigdal på et piositivt vedtak denne uka, samtidig som han løftet saken inn i fylkestinget i Buskerud.
– Buskerud må være frampå med å ta i bruk ny miljøvennlig teknologi, sier Runolv Stegane

Venstre foreslår følgende tiltak for å nå regjeringens egne klimamål:
– Offensiv kollektivsatsing
– Elektrifisering på sokkelen
– Bedre støtteordninger til fornybar energi
– Gasskraftverket på Kårstø må ha rensing umiddelbart etter oppstart
– Rensing av store punktutslipp fra industrien
– Satsing på biodrivstoff
– Økte tilskudd til fjernvarme, energiomlegging og energisparing
– Storstilt satsing på miljørettet forskning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**