Marit Svarverud

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Marit Svarverud

Foto: xx

Marit Svarverud (16.05.1959) bor på Solumsmoen i Sigdal. Hun er utdannet reklametegner. De siste 24 årene har hun vært fast frilansjournalist i Drammens Tidende.

Tidligere jobbet hun også som lærervikar ved Nerstad skole. Hun har vært tilsynsfører for fem fosterbarn i regi av Sigdal kommune.
Av tidligere jobberfaring har hun vært ansatt i Prestfoss barnehage i syv år. Først som assistent og senere ett år som styrer.
Hun har undervist humanistiske konfirmanter i fire år for Modum-og Omegn lokallag av Human-Etisk Forbund, og vært engasjert i lokallagets styre i mange år.

Svarverud har vært styremedlem i Nerstad barnehage i to år, samt to år i FAU ved Sigdal ungdomsskole.

Hun har sittet i kommunestyret den siste perioden, og vært vararepresentant i teknisk hovedutvalg. De fire foregående årene, var hun vararepresentant for hovedutvalget for oppvekst og kultur.

Kjernesaker.:
*Få persontogtrafikken tilbake på Ransfjordbanen med lokaltog fra Hokksund til Vikersund en gang i timen. Det er nå det jobbes sentralt med lokaltogtrafikken her på Østlandet, så det er nå vi må reagere hvis vi skal få gjeninnført den. Toget vil ikke bruke mer enn en time og 15 minutter fra Åmot til Oslo. Dette vil bety så mye for distriktet vårt, med hensyn til bosetting og for å hindre ytterligere fraflytting. Selv ungdom vil da kunne bo hjemme mens de studerer i Drammen eller Oslo.
Undersøkelser viser at det er kommuner uten jernbaneforbindelse som merker størst fraflytting.
Denne sjansen må vi ikke la gå fra oss. Her må vi stå på!

*Satse på en mer offensiv boligpolitikk. Vi må få et nytt kommunalt byggefelt nær kommunegrensen til Modum.

*Jobbe for å få ny avkjøring fra Rv 35 utenom Åmot sentrum.

*Jobbe for at miljøkriminalitet får konsekvenser på lik linje med annen kriminalitet. For eksempel ulovlige søppelfyllinger med bil-og maskinvrak som store forurensingskilder. Dette må de lokale politikerne ta ansvaret for å få fjernet.

*Det var Venstre som fikk gjennomslag for kveldsbussene, som nå dessverre er fjernet. Dette tilbudet må vi få på bena igjen så fort som mulig.

* Utbygging av Sigdalheimen må skje så fort som mulig for å sikre at de eldre får den pleien og omsorgen de har krav på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**