Vi vil ha ny behandling av Nupen-tilbygg!

Venstre mener det er sterkt beklagelig at bygningsrådet i Grimstad sa nei til et glasskarnapp utformet av kunstneren Kjell Nupen i det gamle Frøbygget på Fuhr-området. Ombyggingen ville gjort det mulig for teaterbarnehagen Villa Matilda å ta i bruk bygningen og gitt Grimstad 20 sårt tiltrengte barnehageplasser. Nå blir det ingenting av – på grunn av Fremskrittspartiets syn på kunst!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre ber i første omgang ordfører Svein Harberg vurdere ny behandling av saken i kommunestyret. Det endelige vedtaket i bygningsrådet ble gjort med en stemmes overvekt.

Før det hadde bare Venstres Tove Nævisdal støttet administrasjonens forslag om å godkjenne Nupens forslag uten endringer, nemlig et glasskarnapp som ville framstått som en glasskulptur i blått og grønt i fronten på bygget.

– Vi reagerer på at Fremskrittspartiets leder av bygningsrådet kommer med voldsomme utfall mot Kjell Nupens kunst som begrunnelse for å gå mot ombyggingen. Han sa det var forferdelig og noe av det verste han hadde sett. Det virker usaklig når saken i bygningsrådet gjaldt en protest fra legesenteret som går på framkommelighet forbi glasskarnappet, sier Tove Nævisdal.

– Når en ser alt som utbyggere har fått sette opp uten at det er satt spørsmålstegn ved utseende, er denne løsningen, som både er flott utformet, godkjent av vernemyndighetene som en god løsning i et fredet bygg og ikke minst er signert en mann som Nupen, plutselig ikke kvalifisert til å slippe gjennom nåløyet. Det går ikke an, sier Nævisdal.

Venstre mener også at de alvorlige konsekvensene for barnehagedekningen i Grimstad bør føre til en ny behandling av saken. Kommunalsjef Bjørn Kristian Pedersen mener ifølge Agderposten at vedtaket i bygningsrådet river grunnen under kommunens barnehagesatsing.

– Denne saken gjelder veldig mye som er viktig i Grimstad: Det er bevaring av verdifulle bygninger og ny kunst i skjønn forening, barnehagesatsing og forutsigbarhet for ildsjeler som skaper arbeidsplasser i kommunen, sier Venstres gruppeleder Øystein Haga.

For mer informasjon, kontakt
Tove Nævisdal, Venstres representant i bygningsrådet, tlf 99155214