Venstre er fornøyd med tiltak for å rette feil i arbeidet med psykisk vanskeligstilte

– Venstre føler seg nå trygge på at alt blir gjort for at voksne med psykiske lidelser i Arendal skal få den hjelp de trenger, og innen det har gått fire uker. 7. juni spurte Venstres Jan Kløvstad hva Arendal kommunes administrasjon vil gjøre for å sørge for at psykisk vanskeligstilte får den hjelpa de trenger – i tide. Bakgrunnen var kritikk i Helsetilsynets rapport etter tilsyn i Arendal i vår. Rådmann Harald Danielsen melder at det er oppnevnt ei arbeidsgruppe som har følgende mandat: “Gruppa skal sørge for at det innen 01.09.07 legges fram en plan for de tiltak som skal iverksettes for å lukke avviket.” På godt norsk betyr dette at viss Helsetilsynet kommer tilbake 1. september i år, skal ikke tilsynet ha noe å kritisere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Eldre, gamle

Foto: Microsoft

Vi siterer fra e-post fra rådmannen 15. juni:
“Her er en kort redegjørelse for hva som blir gjort for å lukke avviket:

Den 12.06 opprettet vi en koordineringsgruppe for oppfølging av rapporten – bestående av : Øystein Sangvik, Sigurd Blåka, Reidun Midttun og Ragnhild Vignes

Med utgangspunkt i rapportens konkretisering av avviket under pkt 5. Funn, har vi oppnevnt noen sentrale ressurspersoner til å jobbe med de ulike “kulepunkter “. Dette vil dekke tema som Faglig forsvarlig tilbud, rettssikkerhet, brukermedvirkning, oppfølging Individuell Plan, koordinering av tjenester, m.m.”

Initiativet fra Venstre var:

“Helsetilsynet er kritisk til delar av arbeidet med vaksne som har psykiske lidingar i Arendal. I ein rapport 5. juni heiter det at “Kommunen har ingen internkontroll som sikrer at bruker faktisk får den tjenesten han eller hun har krav på, eller har fått tildelt”, og “Kommunen sikrer ikke tilgjengelige sosial-og helsetjenester ved at nødvendige behov fanges opp, og om nødvendig henviser til rett instans.” Tilsynsrapporten handlar om arbeidet for folk med alvorlege psykiske lidingar. Det blir vidare vist til at “I 6 av 15 gjennomgåtte saker var det ikke fattet vedtak om individuell plan til tross for at brukerne har langvarige og sammensatte behov, og det fremkommer ikke at vedkommende har avslåt tilbud om slik.” I 16 av 35 saker som blei gjennomgått var ikke kravet i forvaltningslova om 4 vekers behandlingstid halde. Det var overskriding av tidsfristen med frå ein månad til to år. Vidare skriv tilsynet at det er problem knytt til iverksetting av vedtak om støttekontakt innan rimeleg tid.

På denne bakgrunnen har Arendal Venstre sendt spørsmål til ordførar og rådmann om kva som kan gjerast for å få enda betre arbeid for dei alvorleg psykisk sjuke. Arendal Venstre veit det er høg kvalitet i det aller meste av det dei kommunalt tilsette gjer for dei psykisk sjuke, og vil bygge vidare på dette. Vi har derfor all grunn til å tru at dei veikskapane som tilsynet viser til, vil bli retta opp snarast råd, heiter det i e-posten til ordførar og rådmann.” Sjå også Agderposten 11. juni 2007.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**