Svar til Øyvind Østby

I fredagens Rakkestad Avis fikk jeg en rekke spørsmål av Øyvind Østby. Svaret på spørsmålene finner dere her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hei Øyvind!

Jan Tore Gjøby

Foto: John Byman

Håper jeg med dette kan gi deg gode svar på spørsmålene du stilte i fredagens avis. Du stilte mange spørsmål, derfor har det blitt et langt svarbrev. For å korte litt ned har jeg ikke tatt med dine spørsmål, så for å få full uttelling av mine svar må ditt leserbrev også benyttes. Leserbrevet finner du her.

Flerkulturelt samfunn
På ditt første, meget hypotetiske, spørsmål er vår mening klar. Hvis din hypotese om at 99% av bygdas befolkning ikke ønsker innvandrere, vil partiet Venstre og kanskje flere andre, neppe bli representert i kommunestyret til høsten. Problemet med hvordan man da skal stemme faller dermed logisk bort. Vi er imidlertid sikker på at rakstingene kjenner til det ansvar som Norge har tatt på seg gjennom internasjonale avtaler. Dessuten er rakstingene kjent for å vise medmenneskelighet for folk i nød. Vi i Venstre deler derfor ikke din hypotese, og synes du gjennom denne setter rakstingene i et dårlig lys.

Det var din hypotesen — nå vil jeg kort forklare Rakkestad Venstres syn på innvandring:

Venstre vil arbeide for at Norge ivaretar sine formelle og moralske forpliktelser ovenfor mennesker på flukt, og det er bare rett og rimelig at Rakkestad tar sin del av ansvaret. Problemet er vel heller hvordan vi ser på våre nye landsmenn. Hvis vi ser på dem som et problem, blir de lett et problem. Vi kan også se mer nyansert på det. Nasjoner og samfunn trenger den kulturelle og økonomiske stimulans som innvandring er. Venstre mener at et mangfoldig samfunn er et godt samfunn. Innvandring bidrar til å utvikle samfunnet i en positiv og mangfoldig retning. Men dette betinger en god integrering og at de som kommer hit ønsker integrering og respekterer norske lover. Du kan lese mer om dette på her.

Og når det gjelder hvorvidt jeg ønsker å flytte til Afrika, så har jeg ingen planer om det. Jeg er veldig glad i Rakkestad, det er derfor jeg bor her. Og jeg har tro på Rakkestad i fremtiden, det er derfor jeg har engasjert meg i lokalpolitikken. Men hvis mitt liv skulle utvikle seg i en slik retning at det blir aktuelt å bosette seg i Afrika, så skulle jeg nok klart det og.

Rot
Når det gjelder rot til enkelte innvandrere, bønder, entreprenører med flere, så har vi i Venstre ingen planer om en dør til dør aksjon for å fortelle dem hvordan vi mener de skal leve sitt liv. Derimot er vi for at samfunnet behandler alle grupper likt når det gjelder denne saken, og enkelte ganger kan det være nødvendig men en inngripen fra det offentlige hvis enkeltpersoners frihetsutfoldelse hemmer andre. Venstre går inn for at man skal ha en miljøplan i kommunen, og det er mulig at noe av det du tar opp kan tas inn i den. Videre er vi kjent med at Rakkestad kommune skal reviderer miljøstrategier for landbruket innen 2009. Venstre er opptatt av en bredest mulig deltakelse i slikt arbeid, og vil foreslå at personer utenom kommunestyret som har interesse for miljøforhold – kan og bør oppnevnes.
Vi har ikke diskutert en oppstillingsplass for vogntog på industrifeltet, men det kan muligens være en fornuftig tanke. Vi i Venstre tar med oss alle slike innspill, både fra deg og andre, videre i vårt arbeid.

Hodeplagg
Jeg er ikke sikker på om du mener at guttene skal slutte å bruke cap’s på skolen, eller om du viser til hodeplaggene til muslimske jenter kalt hidjab. Jeg antar at det er hidjaben du ønsker vår mening om

Det er to måter å se dette på. Man kan forsvarer kvinnenes krav til å bære hijab både ved å anse dette som en menneskerett i sammenheng med uttrykksfrihet og som retten til å utøve religion. Man kan også kritiserte hidjab eller kvinnenes krav om å gå med hidjab på forskjellige grunnlag: "hidjab er en måte å undertrykke og diskriminere kvinnene på" ser ut til å være det mest brukte argumentet. Hidjab blir da ansett som et påbudt av religionen for at kvinner ikke skal vekke erotisk begjær hos menn. På denne måten blir kvinnene gjort ansvarlige for mennenes handlinger, noe som er kvinneundertrykkende. Her har ikke vi et fasitsvar, det som er riktig i det ene tilfellet er feil i neste. Hva mener du Øyvind?

Røyking
Så vidt jeg vet er det allerede en røykelov som regulerer (forbyr) røyking på alle offentlige kontorer. På skolene i Rakkestad er det også forbudt å røyke og ingen av elevene er gamle nok til å skaffe seg røyk på lovlig vis. Vi vil for øvrig støtte alle kampanjer som kan bidra til opplysing om helsefaren ved å røyke, og om mulighetene for å få hjelp til å slutte å røyke/snuse. (Folkehelseprosjektet).

Bebyggelse av dyrket mark
Etter min mening er Flastad gård noe av det som gir Rakkestad identitet. Jeg liker ikke tanken på å bygge ned denne gården. Nær sentrum har vi mye udyrket mark som i stedet kan brukes til boligformål, for eksempel Sørbyåsen.

Hva med å snu det hele på hodet. Beholde Fladstad og utvikle det til en besøks- og opplevelsesgård. Besøkene kommer fra Oslo med tog på Østre Linje for å besøke gården. På veien gjennom sentrum fra stasjonen kan de kjøpe mat dyrket, foredlet og tilbredt av dyktige Rakkestad bønder på en uteservering. Når de er ferdige på Fladstad leier de sykler og sykler på en tursti langs Rakkstad elva. På veien tilbake til toget kjøper de med seg noen gode matvarer på torget fora Brandkassa hvor det er Bondens Marked.

Jeg sier ikke at dette er fasiten, men jeg har tro på å utvikle Rakkestads egenart fremfor å gjøre det samme som alle andre. Jeg er med andre ord for å bevare dyrket mark hvor dette er mulig. Mener du at vi skal bygge ned all dyrket mark nær sentrum?

Administrasjonen
Venstre vil ikke gå inn for å fjerne alle sjefer i Rakkestad kommune slik du antyder. Det er klart at alle organisasjoner bør ha en gjennomgang fra tid til annen, men det er ikke sikkert at det er omorganisering som skal til. Det kan være andre årsaker hvis en organisasjon ikke fungerer tilfredstillende. Å bruke omstrukturering som en vidunder kur har vi ikke tro på. For Rakkestad kommunes del tror jeg først og fremst at vi må se på kommunestyret. Nesten alle saker som tas opp i kommune styre fremmes av administrasjonen. Det virker for oss at administrasjonen ikke har den ledelsen fra kommunestyre og ordfører som må til. Det er vanskelig å jobbe målrettet når det ikke er utpekt en klar retning fra de som egentlig bestemmer, nemlig politikerne. Rakkestad mangler en visjon! Hva er det vi vil med bygda vår og Rakkestad sentrum?

Borgerlønn
Framtidens velferdssamfunn må ha ordninger som skaper trygghet og verdighet, og som samtidig medfører forenkling. Venstre har som mål å innføre en borgerlønn — en garantert minsteinntekt for alle som av ulike årsaker ikke faller inn i det ordinære arbeidslivet og dermed ikke kan forsørge seg selv. Samtidig må ikke en ordning med borgerlønn føre til passivisering og hindre aktiv jobbsøking for mottakerne.

Mottakerne av borgerlønn skal ha lovfestet rett til å få sin egen handlingsplan som skal være forpliktende både for brukeren og det offentlige. Mottakeren skal delta i utarbeidelsen av planen. Planen skal inneholde en tiltaksdel som beskriver hvilke tiltak og handlinger som skal sette i verk.

Les mer om borgerlønn på her.

Kommunenes markedsmakt og økologisk mat
Jeg har utfordret ordføreren til å bruke sin markedsmakt til å sikre at miljøvennlige produkter tilbys i kommunen. Din påstand om at dette går utover lokale forretninger og bønder forstår jeg ikke. Her har de næringsdrivende i Rakkestad, inkludert forretninger og bønder, en mulighet til å få avsetning på miljøvennlige produkter. Vi ønsker å presse kommunen til å gi næringsdrivende en mulighet, ikke ekskludere dem.

I Rakkestad har vi i all tid overlevd på den maten vi har dyrket, det har du rett i. Men i dag så presses bøndene til å produsere mer og mer og bli mer og mer effektive, blant annet ved mer intensiv bruk av sprøytemidler. Det er mange som er betenkt over denne utviklingen, og stadig flere ønsker å betale mer for maten hvis den produseres økologisk. Vi ønsker altså at kommunen bruker sin markedsmakt til å utvikle dette markedet og denne muligheten det gir det lokale næringsliv.

Du er en person full av ideer og visjoner, hvorfor er du så negativ til andres forslag? Folk som ikke kjenner deg og leser hva du skriver må jo tro du er en "grinebiter", men det er du jo ikke. Du har nesten alltid smilet om munn! Det er gjerne slik at man blir mer troverdig dersom man også nevner noe som er positivt.

Forøvrig finner du mer om Venstres syn på landbruk på her.

Østbygda skole
Rakkestad Venstre er inne i en prosess hvor vi kartlegger kommunens økonomi, og det er ikke tvil om at den er stram. Vi er mange i Venstre som har tilknytning til skolene i Rakkestad på en eller annen måte. Vi vet at det må strammes inn betydelig også i den perioden som står foran oss.. Hvorvidt Østbygda må legges ned for å sikre nødvendige økonomiske resurser samlet sett, har vi ikke tatt stilling til, men vi utelukker ikke at det vil presse seg fram.

Svømmehall
Svømmehallen i Rakkestad er ikke tilfredstillende. Ideelt sett burde det vært bygget en ny. Hvis kommunen med tiden får tilstrekkelig økonomisk handlekraft, vil en svømmehall være en prioritert sak for Rakkestad Venstre.

Videre dialog med Øyvind Østby
Vi er ikke redde for å gå i dialog med deg Øyvind, noe jeg håper dette viser. Det er dermed ikke sakt at vi kommer til å svare på alle dine utspill. Vi må prioriterer vår arbeid, og det kan hende at å svare på dine utspill ikke alltid vil være en prioritert oppgave. Men denne gangen setter vi stor pris på de fleste av dine spørsmål, ettersom vi ønsker at Rakstingen skal være opptatt av reelle politiske saker og spørsmål. Den politiske dagsorden skal likevel gjennomføres i kommunestyret og dets organer .Dine spørsmål har for øvrig gitt oss en god mulighet til å fortelle hva vi står for.

Sentrale politikere
Vi i Rakkstad Venstre er klar over at det som skjer lokalt er viktig for sentrale politikere. Spesielt gjelder dette Venstre. Venstre er et sosialt liberalt parti, noe som medfører at mest mulig bestemmes så nær den det gjelder som mulig. Vi sier at folk skal ha frihet og mulighet til å skape sin egen vei til det gode liv. Dette betyr at Venstre ønsker å desentralisere makt mest mulig. Det er lokallaget og ikke sentralstyre som bestemmer i Rakkestad Venstre. Derimot vil vi i Rakkestad Venstre arbeide hardt for å etablere en god kontakt med våre sentrale politikerer for å ha en god kanal til fremme Rakkestads syn og meninger sentralt.

Jan Tore Gjøby
Leder Rakkestad Venstre