Venstre om elevers lærerevaluering
Av vararepresentant til bystyret Ronny Fagereng (V)
Ordfører.
Ungdommens bystyremøte har gitt Oslo bystyre en tilbakemelding, og det er at også elever i ungdomsskolen og videregående skole må få gi sin tilbakemelding på egen læringssituasjon.
I denne saken har Ungdommens bystyremøte fått fullt gjennomslag for sitt forslag om å innføre en ordning med lærerevaluering i ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo.
Ja, hele komiteen og dermed også samtlige partier i dette bystyre, støtter en slik ordning mer eller mindre helhjertet. Fra Venstres side vil jeg gratulere med vedtaket og understreke at gjort på riktig måte vil dette kunne bidra til å heve kvaliteten på den pedagogiske virksomheten i skolen, samtidig som det vil gi elevene økt medvirkning i skolehverdagen.
For Venstre er det et selvstendig poeng at skolene skal ha mer frihet, men samtidig må foreldre og politikere ha innsyn i kvaliteten på opplæringen og læringsmiljøet. Derfor må det være større åpenhet om skolens innhold, metoder og resultater.
Åpenhet om styrker og svakheter kombinert med regelmessige evalueringer, vil kunne fungere som gode arbeidsverktøy som kan bidra til å forbedre og videreutvikle skolen.
Venstre er opptatt av at både foreldre, elever, lærere og politikere har kjennskap til og kunnskap om kvaliteten på undervisningen og læringsmiljøet på skolene.
Det vi sier ja til, er en ordning som skal gi elevene i ungdomsskolen og videregående skoler i Oslo mulighet til å evaluere sine lærere og undervisningstilbudet gjennom konstruktive tilbakemeldinger. Resultatet av hver enkelt læreevaluering må behandles og følges opp av skolens ledelse i samarbeid med den enkelte lærer, og inngå som tema i medarbeidersamtalen. Evalueringene må ikke håndteres på en måte som kan føre til mobbing av ansatte.
Venstre har sammen med andre partier i komiteen fremmet et forslag der en vi ber byrådet legge frem en sak om hvordan en evaluering av lærerne skal foregå. Saken må ta utgangspunkt i at elevene skal foreta en anonym evaluering og at resultatene må kunne brukes på en konstruktiv måte til forbedring på den enkelte skole.
Jeg er sikker ordningen vil gi elevene en følelse av mer ansvar for egen læringssituasjon samt økt respekt for kunnskap og hvordan denne formidles.