Venstre tar opp Klimasaken på nytt

Venstre har allerde fått vedtatt flere enkeltvedtak i klimasaken. Nå er gruppeleder Dag Vige igjen på banen. I neste fylkesting vil han fremme forslag om at det foretas en systematisk gjennomgang for å finne frem til de praktiske tiltak fylket faktisk har mulighet til å gjøre for å bidra til utslippsreduksjoner av klimagasesr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Høyvann

Foto: Dag Vige

Etter forslag fra Venstre, vil fylkeskommunen nå at alle fylktes enheter skal miljøsertifiseres. Det skal foretas en gjennomgang av energibruken i fylkeskommunens bygningsmasse. Fylkets administrasjon er også pålagt å bidra med sin kompetanse når kommunene skal utarbeide sine klimahandlingsplaner. Og ikke minst, har Venstre fått gjennomslag for at “klimautfordringen skal vies vesentlig oppmerksomhet” når den nye fylkesplanen nå skal utarbeides. Planen skal lages i samarbeid med Aust-Agder og er viktigste styringsredskap når administrasjonene i fylkene setter opp sine årlige budsjettforslag.
Gruppeleder Dag Vige er opptatt av at en har en praktisk tilnærming til hvordan en kan redusere utslipp av klimagasser og ønsker at dette konkretiseres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**