5.juni var det verdas miljødag. I den samanhengen hadde eg, på vegne av fylkeslaget, gleda av å dela ut Hordaland Venstre sin miljøpris. Folkeaksjonen "Hev u-864" frå Fedje. To av dei tre kvinnene som frontar aksjonsgruppa møtte i kantina på Bergen rådhus og mottok prisen! Dette var vel fortent og ein verdig vinnar. Dei har vist at engasjement løner seg!
I perioden sidan sist brev, har me gjennomført 4 regionsamlingar. Den siste vart gjennomført i Granvin i kveld. Det har vore gode samlingar der ein har fått kjennskap til viktige lokale saker, kva saker som er viktige for regionen og såleis kan få felles utspel i media, og sist kva regionale saker som fylkeskandidatane våre skal fronta. Det har vore godt frammøte på samlingane og kandidatane har vore aktive. Supert! Som sagt innleiingsvis, tida går fort…
Det har også vore eit landsstyremøte. Denne gongen vart det halde i Tromsø. Riktig nok med ein del varmegradar lågare enn vårt fylke, men med midnattssol! Det var også godt innhald! Talen til Lars S. var god som vanleg. Han fortalde litt frå det dei jobbar med på Stortinget, noko eg finn særs nyttig. Han påpeika at Venstre hadde levert eige revidert statsbudsjett, og var i den samanheng i førarsetet. Det vart trekt fram enkelte budsjettpostar som Venstre ville ha ei styrking av. Eg kan nemna styrking av forsking og universitet/høgskular med 386 mill. Og med tanke på at dette er i revidert og at det er for 6 mnd. kan ein sei at det er ei betydeleg styrking, slik me har lova! Det vart stemt ned. Likeins ville ein styrka tiltak for å redusere klimautslepp og til fattigdomsbekjempelse med henholdsvis 364 og 188 mill. Men denne regjeringa er ferdig å forhandla når dei kjem til Stortinget, så de hjalp så lite. Ei siste sak eg vil trekkja fram i samband med revidert er satsinga på sosiale rettar for gründarar. Hugsar de kor Sp markerte denne saka på sitt landsmøte? Men når det kjem til å satse, og betale for det, då stemmer dei imot! Snakk om å føre borgarar bak lyset! Men det er greitt at folk veit kor dei står. Det er berre Venstre som ville bevilge midlar til å sikre gründarar og sjølvstendig næringsdrivande desse sosiale rettane som arbeidstakarar har!
Vidare vedtok me ein politisk uttale som går på spel-politikk. " En helhetlig spillpolitikk for framtida! Spel er ei positiv oppleving for storparten av innbyggjarane. Like fullt kan det skape betydelige problem for andre. Venstre sitt svar på desse utfordringane er heilskapstenkting, regulering og eit kontrollert tilbod snarare enn eit forbod. Eg legg den spelpolitiske uttalen med som eit vedlegg til dette brevet. Det er eit viktig initiativ Venstre tek for å løfta dette politikkområdet fram til heilskapsdrøfting!
Klimakampanjen går som det susar over det ganske land. Lokallag har markert seg med ulike utspel og kampanjar. Venstre ynskjer å få tilbakemeldingar på dei aktivitetane som er sett i gang kring i landet etter klimakampanjen vart sett i gang. Mads Munthe-Kaas, Harald Hove sin rådgjevar, tek imot innspel frå lokallag i Hordaland og rapporterer det vidare inn.
HEIMESIDER!
Dette punktet får sitt eige avsnitt! Me må få ein rutine på å leggja ut informasjon på heimesidene våre. Det er berre å ta kontakt med kontoret vårt i Bergen, så får de hjelp til det! Venstre er det partiet som har fått best score på heimesidene sine! Me må benytte oss av denne muligheten til å fremja våre saker og vere synlege og tydelege! Det vert lagt opp til eit kurs på kadidatsamlinga i august, men har du sjans til å læra deg det før, er det beste! Meland er eit av dei lokallaga som er flinke til å leggja ut stoff. Det er andre også som er flinke, men mange kan bli betre! Kven som er i styret, kontaktperson, program, valliste er eit minimum. ☺
Viktige datoar:
17.august: Valkampopning Hordaland Venstre
17. -18 august: Kandidatsamling.
01.juli:programma må vere klar til trykking (dei som er med på felles trykking med HV)
01.juli: Frist for å melda inn klimakampanjar/prosjekt til Mads
[email protected]
Ha ein flott sommar, og hugs! Det er viktig å vera synleg i feriemånadene. Om ikkje alle har ferie samstundes, kan ein kanskje fordele litt utspel å sleppa i sommarvarmen?
Utskrift fra Venstres nettsider:
Uttalelse fra Venstres landsstyre: En helhetlig spillpolitikk for framtida
10.06.2007 Venstres landsstyre har i dag diskutert automater og spillpolitikk. – Venstres svar på utfordringene knyttet til spill er helhetlig tenkning, regulering og et kontrollert tilbud snarere enn forbud, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande. Les hele uttalelsen nedenfor.
EN HELHETLIG SPILLPOLITIKK FOR FRAMTIDA
I et liberalt samfunn skal det være størst mulig frihet for den enkelte borger innenfor grenser som felleskapet setter. Venstre har som utgangspunkt at det er forskjell på det man ikke liker og det man vil forby, og er motstandere av en generell forbudslinje overfor aktiviteter som er uønsket eller mindre ønsket av samfunnsfelleskaphet. Det vil etter vår mening ofte kunne føre til større skader for både individ og felleskap enn at det offentlige fastsetter en fornuftig balanse mellom kontroll og frihet for borgerne. Venstres landsstyre vil understreke at det er en oppgave for folkevalgte organer å finne frem til denne balansen.
Dette er også et bærende prinsipp for Venstres tilnærming til spillpolitikken. På samme måte som mange andre ting i samfunnet eksempelvis bruk og salg av alkohol er ulike typer spill knyttet til positive opplevelser for mange, men kan også skape betydelige problemer for noen. Venstres landsstyre er bekymret for den økende grad av problemer som blant annet knyttes til gevinstautomater, kortspill med penger, nettspill m.v. Det kan synes som om problemene øker i takt med den teknologiske utviklingen. Venstres svar på disse utfordringene er helhetlig tenkning, regulering og et kontrollert tilbud snarere enn forbud.
En forbudslinje og for streng regulering vil ikke motvirke spilling på de ulike arenaene, men derimot føre til svekket offentlig kontroll og gjøre aktiviteten mer attraktiv for kriminelle.
Venstres landsstyre mener at et av hovedproblemene med dagens spillpolitikk er mangelen på helhetlig tenkning. Mange av elementene i spillpolitikken sees på som løsrevet fra en større sammenheng og blir behandlet deretter. Spillpolitikk vil i framtida omhandle langt mer enn bare gevinstautomater, og Venstre vil derfor ta initiativ til en helhetlig gjennomgang av spillpolitikken.
En helhetlig gjennomgang av spillpolitikken bør minimum drøfte følgende elementer:
1) Ulike spilltyper:
a) Gevinstutomater
Norge må ha en overordnet nasjonal politikk for gevinstautomater.En av grunnene til at gevinstautomatene etter hvert har blitt et stort problem for mange, er at man har har vært for defensiv i forhold til regulering av automatenes aggressivitet. Spillingen har gått ned etter at man innførte seddelforbud og nattestengning. Den økende graden av spilleavhengighet og problemer som følge av det, har tydeliggjort behovet for en streng nasjonal regulering av gevinstautomater.
Venstres landsstyre mener at kommunene bør ha betydelig innflytelse over utplassering av de nye automatene, hvem som skal være spillkommisjonær(er), antall automater, åpningstider, adgangsregulering m.v. Dette skal skje innenfor nasjonale rammer, jf. pkt. 2. nedenfor.
Venstres landsstyre ønsker at de nye gevinstautomatene skal evalueres etter ett års drift for blant annet å fastslå om de reelt minsker faren for spilleavhengighet.
b) Pengespill på internett
Det finnes mange forskjellige typer pengespill på internett – herunder nettpoker, virtuelle gevinstautomater, bingo m.v. og pengespill på internett er i sterk vekst. Venstres landsstyre mener at det er teknologisk vanskelig og lite hensiktsmessig å innføre et påbud om å sperre utenlandske nettspill for norske brukere, eller å innføre et forbud mot å formidle betaling mellom spiller og spilltilbyder. Disse hindringene vil være lette å omgå.
I stedet mener Venstres landsstyre at det bør utformes et lisensssystem med strenge krav til lisenshaver/spilltilbyder på internett, blant annet inspirert av den ordningen man har i England. Lisenshaver/spilltilbyder skal rapportere omsetning m.v. til tilsynsmyndighetene, og må være lotteriverdig. En viss prosentandel av omsetningen skal gå til et lotteriverdig formål etter lisenshaver/spilltilbyders ønske. I tillegg skal en viss prosentandel settes av til tiltak mot spilleavhengighet.
Venstres landsstyre mener at et lisensssystem for pengespill på internett er bedre egnet til å forebygge spilleavhengighet og kriminalitet enn ulike varianter av forbud. Venstres landsstyre er åpen for å prøve ut en kombinasjon av lisenssystem og andre typer reguleringer. Venstres landsstyre vil samtidig understreke at regulering av nettspill ikke bare kan skje i en nasjonal sammenheng, men at Norge bør ta iniativ for å få til et bredt internasjonalt samarbeid med hensyn til dette.
2. Nasjonale rammer og kommunal selvråderett
Venstres landsstyre vil understreke viktigheten av å ha en overordnet nasjonal spillpolitikk. Samtidig skal lokale myndigheter ha en betydelig frihet innenfor nasjonale rammer.
Den enkelte kommune må gis større innflytelse over spillpolitikken innenfor kommunens grenser. På samme måte som en kommune kan avgjøre i hvilken form salg av øl skal gjøres (butikk eller monopol) skal en kommune ha betydelig innflytelse over bl.a. antall automater, hvor de skal plasseres, hvem som skal være kommisjonær(er) m.v. Dette forutsetter at hver enkelt kommune utvikler en helhetlig spillpolitisk plan, på samme måte som kommunene i dag har en alkoholpolitisk plan og planer for det fysiske miljøet i kommunen. Kommunene må tilføres ressurser slik at dette arbeidet ikke går på bekostning av allerede eksisterende oppgaver.
Venstres landsstyre understreker at dette gir kommuner en vetorett i forbindelse med om det skal utplasseres gevinstautomater i den enkelte kommune.
3. Norsk Tippings posisjon
I utgangspunktet ønsker Venstres landsstyre at alle tilbydere av spill skal behandles likt, forutsatt at de oppfyller offentlige krav til slik virksomhet. Venstres landsstyre er kritisk til den posisjonen Norsk Tipping etter hvert har opparbeidet seg som spilltilbyder, og mener at for mye makt er samlet på for få hender. Det bør derfor settes et tak på antall typer spill Norsk Tipping kan tilby, og Venstres landsstyre vil ikke gå inn for å tillate at Norsk Tipping tilbyr nye typer spill. Videre mener Venstres landsstyre at Norsk Tippings gevinstautomat-virksomhet bør skilles ut som egen enhet. Det bør også settes strenge rammer for Norsk Tippings reklame- og annonseringsvirksomhet.
I sammenheng med at gevinstautomatene evalueres, mener Venstres landsstyre at det også er behov for en bred evaluering av Norsk Tippings virksomhet og monopolposisjon.
Venstres landsstyre er svært kritisk til bruken av elektronisk spillekort fra Norsk Tipping som "kontrollmekanisme" i forhold til spilling. Bruken av kortet vil i realiteten innebære full overvåking av spilleatferd, fra sekund til sekund og på alle terminaler. Det avanserte smartkortet – som mange oppfatter som et enkelt tippekort benyttes også av flere virksomheter enn Norsk Tipping, og kan lett misbrukes. Venstres landsstyre mener at Norsk Tippings spillekort reiser betydelige utfordringer knyttet til personvern, og mener at kortet bør vurderes nærmere av Personvernkommisjonen.
4. Tiltak mot spilleavhengighet
Undersøkelsen om spillevaner som Sintef Helse har igangsatt på oppdrag fra Lotteri- og stiftelsestilsynet og som forventes ferdig mot slutten av 2007, må følges opp. Venstre mener at Norsk Tipping og andre som har omsetning fra alle typer pengespill skal betale et årlig beløp til tiltak mot spilleavhengighet. Hjelpelinjen for spilleavhengige har mottatt et voksende antall henvendelser de senere år, og er ett av tiltakene som bør styrkes. Tiltak mot spilleavhengighet skal ikke bare begrenses til pengespill, men også omfatte andre avhengighetsskapende spilltyper, herunder dataspill. Venstre mener at det bør settes av penger til ytterligere forskning på spilleavhengighet, kompetanseheving i helsesektoren, samt at offentlige myndigheters tilsyn med spill må styrkes.
5. Frivillig sektor og tapte inntekter
Frivillige organisasjoner har hentet en stor del av sine inntekter fra gevinstautomater. I forbindelse med automatmonopolet er det ventet en halvering av antallet gevinstautomater, og en redusert omsetning fra 22 mrd. kroner til 6-7 mrd. kroner. De frivillige organisasjoene vil fortsatt få inntekter fra pengespill, men disse vil bli betydelig redusert. Venstres landsstyre vil ha en sterk frivillig sektor, og vil sikre frivilligheten en reell mulighet til hente inntekter fra andre ting enn spill. Blant annet må det bli lettere for frivillige organisasjoner, spesielt små lag og foreninger, å arrangere mindre lotterier. Forslaget om å innføre et lisensssystem for pengespill på internett må også sees i sammenheng med dette.
Venstres landsstyre er skeptisk til at staten skal styre hele pengestrømmen til frivillig sektor, og mener at frivilligheten i størst mulig grad skal styre seg selv og skape sine egne inntekter. Venstres landsstyre vil imidlertid understreke at det er en statlig oppgave å legge til rette for dette, og til en viss grad sikre inntekter for frivillig sektor.