– Trenger opptrappingsplan for minstepensjonistene

Trygdeoppgjøret har stor betydning for nesten en fjerdedel av landets innbyggere. – Vi har fremmet et eget forslag hvor vi ber Regjeringen legge fram en forpliktende opptrappingsplan for minstepensjon opp til to ganger grunnbeløpet, sier Venstres André N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Eldre, gamle

Foto: Microsoft

Trygdeoppgjøret vedtas i Stortinget i dag. Venstre ønsker å øke minstepensjonen til 2 G tilsvarende ca 133.000 kr årlig i løpet av stortingsperioden.

– Skal vi klare å løse fattigdomsproblemet, må vi ha tiltak rettet mot dem som trenger det mest. Derfor ønsker Venstre at vi i løpet av denne stortingsperioden får et løft for de eldre som i dag lever av minstepensjon, sier André N. Skjelstad, Venstres sosialpolitiske talsmann.

Nødvendig gjennomgang
Venstre er samtidig glad for en protokolltilførsel om at man foretar en gjennomgang av minstepensjonister og unge uføres levekår.
– Pensjonen er deres eneste inntekt, og de har en svært begrenset mulighet til annen inntekt, påpeker Skjelstad.

Han understreker at minstepensjonistene ikke er en homogen gruppe.
– En del minstepensjonister i distriktene har gode levekår fordi de gjennom livet har skaffet seg materielle verdier gjennom bolig og på andre måter. Men for en del av de minstepensjonistene som bor i bynære strøk, og særlig for enslige kvinner er situasjonen en annen. Det er viktig å se nærmere på deres levekår og helsetilstand, å bli mer treffsikre på gode tiltak for denne gruppen.

Unge uføre — født til fattigdom?
– Særlig for unge uføre er det problematisk at de ikke kommer i inntektsgivende arbeid og får sjansen til å investere i bolig. Dette gjør at de ikke får være med på den materielle velstandsutviklingen som tilfaller de fleste av oss i dette samfunnet. Man kan spørre seg særlig om unge funksjonshemmede er født til fattigdom. Dette må vi som politikere finne en løsning på, understreker Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**