TIL EN SOM HAR FLYTTET HJEM Svar på innlegg i Ringerikes Blad fra Helge Stiksrud

Ringerike trenger slike som deg — Greg Harald Håkonsen. Du og likesinnede er velkomne tilbake etter lang utdannelse både til Hønefoss og bygdene rundt. Jeg hørte ditt engasjerte innlegg på folkemøtet på Sokna forleden dag. Det og ditt innlegg i RB lørdag gir meg inspirasjon til noen refleksjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Helge Stiksrud Riddergården

Foto: Roar Olsen Ringerike Venstre

Jeg valgte i sin tid, som deg, å flytte tilbake til Ringerike, men jeg valgte Hønefoss i stedet for bygdene rundt. Grunnen til valget var likevel de samme som du beskriver i ditt innlegg — Ringerikes unike beliggenhet som gjør det mulig å bo her og ha tilgang til et utdannelsesrelatert arbeidsmarked i akseptabel pendlingsavstand. At barna kunne gå på en skole med engasjerte lærere var også viktig.
I likhet med deg er jeg bekymret over at Ringerike blør unge mennesker til Oslo. Så er spørsmålet hvorfor skjer det — og ikke minst hva kan vi gjøre med det?

Det er noe jeg lurer på. Innledningsvis i innlegget beskriver du Ringerikes unike beliggenhet, men senere skriver du at "Ringerike er ikke verdens navle". For meg henger ikke dette helt sammen. Noen spørsmål knyttet til "Verdens navle". Hvor er "Verdens navle"? Hvilke kvaliteter har "Verdens navle"? Hvordan — hvis det er ønskelig — kan Hønefoss med bygdene rundt bli "Verdens navle"?

Jeg har reist og bodd flere steder i Norge og utenlands, men har ikke klart å finne ut hvor "Verdens navle" befinner seg. Alle steder har sine fordeler og ulemper — det handler om hva vi føler og ikke minst hva vi tror er best for oss selv.
Jeg trives for tiden meget godt i Hønefoss, men ser ikke på det å bo her som det eneste saliggjørende. Jeg vil trekke fram noen positive grunner til at jeg innenfor en rimelig tidshorisont har tenkt å bli her. Utviklingen i Hønefoss er for tiden meget spennende — byen vil i løpet av noen får fremstå som et enda bedre sted å bo. De siste årene har vi fått et bredere tilbud på flere plan for mennesker med ulike interesser. Stikkordsmessig: Egen revy og et fotballag i 1.divisjon som hver på sin måte setter Hønefoss på norgeskartet, nytt bibliotek og flerkino, ny buss-stasjon – et dugnadsbasert kultursenter og dugnadsbasert utvikling av mulighetene elvene byr på (Gladtvedt brygge), flere handlemuligheter og mer liv i byen (også etter kl. 17.00), nye spennende arbeidsplasser, nye boligprosjekter, miljøriktig fjernvarme, Byaksjonen – og mer kommer. Mye av dette har skjedd på grunn av initiativ fra og samarbeid mellom engasjerte mennesker — mennesker som er glade i byen sin og ønsker at den skal bli enda bedre.
En del ting gjenstår — blant annet trafikkløsning, men jeg velger her å fokusere det positive og forhold det er helt opp til oss selv å bestemme.
Bygdene rundt er avhengig av en spennende og levende by som Hønefoss og Hønefoss er avhengig av engasjerte mennesker i bygdene rundt.

Det er fint at folk har mulighet til å velge bosted. Valgene vi gjør har konsekvenser — valg av bosted vil avgjøre hvilke typer tilbud, priser og muligheter vi kan forvente. Det er av åpenbare årsaker ikke mulig å standardisere for eksempel geografi. Det burde være en interessant for mange unge Ringerikinger og andre unge i etableringsfasen at du må betale minst det dobbelte for samme type bolig i Oslo som du må i Hønefoss. Du kan få en flott enebolig i naturskjønne omgivelser i Ringeriksbygdene for det du må betale for et krypinn på 30 kvadratmeter i Oslo og Bærum. Hva vi velger er opp til hver enkelt av oss. Vi har boligprosjekter Ringerike i dag som kan øke befolkningen med 9.000 personer – og plass er ikke noe problem.

Hvis vi ønsker at flere skal bosette seg i kommunen vår må vi profilere og markedsføre Ringerike bedre. Ingen vil bosette seg et sted hvor dem som kommer derfra klager og syter. Det er det samme som å skite i eget reir. Slutt å snakke om at Ringerike ikke er "Verdens navle". Trekk fram det positive. Altfor mange er "hjemmeblinde". Her har vi alle en utfordring som vi kan gjøre noe med.

Helge Stiksrud, 1.kandidat for Venstre, Ringerike

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**