Omkamp om bærekraftig utvikling

I sist bystyre fremmet Venstre følgende forslag: – Ved utarbeidelse av reguleringsplaner skal konsekvenser for energibruk/klimautslipp omtales i planen. – Tiltak som kan bidra til redusert forbruk av energi/klimautslipp innarbeides i reguleringsbestemmelsene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Himmelen

Foto: Dag Vige

Mottagelsen på forslaget var lunken. Forslaget fikk 16 av 53 mulige stemmer. Fra bystyrets talerstol ble det av Krfs gruppeleder Anne Ma Timenes uttalt at "Vi synes det er vanskelig å stemme for et forslag en ikke kjenner konsekvensene av. Vi er i grunnen blitt enige om å stemme mot alle forslag som kommer frem i møtet i denne saken". Leder av byutviklingsstyret advarte også mot å støtte forslaget da en ikke visste nok om hvilke konsekvenser det ville ha. En av representantene i salen beklaget i etterkant at en ikke hadde fått tak i forslaget tidligere slik at en kunne få drøftet dette nærmere.
Venstre har forståelse for at det kan være vanskelig å støtte benkeforslag som innebærer innføring av ny praksis, og vi beklager at ikke forslaget ble fremmet tidligere i prosessen. Men da vi forstår at forslaget likevel har en god del sympati, og for å gi tid og anledning til refleksjon, velger Venstre å fremme interpellasjon om saken i bystyret til uken og stiller følgende spørsmål til ordføreren:
– Er forslaget fra Venstre en god ide?
– Hvilke konsekvenser for arbeidet med reguleringsplaner vil Venstres forslag ha?
– Vil en eventuell gjennomføring av forslaget kunne være med å bidra til å oppfylle strategiene for bærekraftig utvikling i kommuneplanen og i Aalborgforpliktelsene bystyret har sluttet seg til?

Dag Vige
Gruppeleder