Leserinnlegg i Drammens Tidende: Manglende forståelse for politisk arbeid

Trond O. Røed, ordførerkandidat Hurum Frp, skriver i DT 30. mars at det er upassende av stortingspresident Jagland å støtte lokalpolitikere som er uetterrettelige. Røed påstår at stortingspresidenten binder Fylkesmannen, og at Venstre er en pådriver for å få en utbyggingssak avgjort hos Fylkesmannen, bak lukkede dører.
Ordførerkandidaten fra Hurum Frp roter det hele til. Her er en liten oppklarende leksjon i politisk styring:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

– Stortingspresidenten har et moralsk ansvar for å sikre at demokratiet lever i beste velgående. Hun eller han er vår øverste folkevalgte representant. Dersom en politiker blir truet til taushet, det være seg som kommunepolitiker eller som stortingsrepresentant, uansett partitilhørighet, så skal stortingspresidenten reagere. Det er helt korrekt av Jagland å forsvare Marianne Arctanders (V) rett til å ytre seg i en utbyggingssak, uten å bli truet av utbygger.
– Fylkesmannens miljøvernavdeling sikrer at nasjonale miljøvernhensyn, som er demokratisk vedtatt i Stortinget, blir ivaretatt. Det innskrenker, i noen tilfeller, kommunens rett til å treffe beslutninger i utbyggingssaker. På et prinsipielt grunnlag kan vi godt ta en diskusjon om fordeling av makt og myndighet i samfunnet, men ordningen er nå en gang slik den er. Når Hurum kommunestyre, med overveldende flertall, vedtar utbygging av et friområde, så bør det ikke komme som noen overraskelse at nasjonale myndigheter reagerer.
– At det er stor avstand mellom Frp og Venstre i miljøsaker, vet de fleste. Det er med forbauselse jeg leser at en ordførerkandidat omtaler sine politiske "kolleger" i kommunestyret som uetterrettelige, når man i virkeligheten har to ulike synspunkter.

Venstre vil at spillereglene skal følges. Vi vil at politiske prosesser skal være åpne og underlagt folkevalgt styring. Vi ønsker at en ordførerkandidat skal være inkluderende og respektere at ulike politiske partier har ulike politiske synspunkter. Dersom ikke Røed gjennomgår en meget bratt læringskurve i respekt for politiske spilleregler og politiske uenigheter, så er hans leserinnlegg en meget dårlig søknad om å bli ordfører i Hurum.

Geir Stave, Hurum Venstre

Foto: Finn Dale Iversen