Enighet om revidert budsjett

Venstre har blitt enig med byrådet om justering av Oslobudsjettet for 2007. Det reviderte budsjettet innebærer blant annet ekstrasatsing på spesialundervisning i skolen, bekjempelse av fattigdom, vedlikehold av barnehager og styrking av tiltakene for reduksjon av klimagassutslipp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Oslo Rådhus, natt

Foto: Oslo kommune

De fire ikke-sosialistiske partiene i Oslo bystyre som i desember i fjor var enige om Oslobudsjettet for 2007 viderefører en rekke satsningsområder i det justerte budsjettopplegget. Hovedpunktene i det reviderte budsjettet for 2007 er følgende:

Styrking av bydelenes økonomi med 37 mill. kroner
Til forsterket innsats mot fattigdom får bydelene i tillegg 25 mill. kroner, med hovedvekt på tiltak for barnefamilier
Til akuttvedlikehold av barnehager i regi av bydelene avsettes 30 mill. kroner
Spesialundervisningen i skolen styrkes med 15 mill. kroner
Oppfinansiering og styrking av ENØK-/klimafondet med 50 mill. kroner

De fire ikke-sosialistiske partiene er også enige om å redusere prisen som bydelene betaler for dagsenterplasser innenfor eldreomsorgen med i alt 18 mill. kroner, som ytterligere bidrar til å styrke bydelenes økonomi.

Høyre, Frp, Venstre og KrF legger også frem flere verbalforslag. De fire partiene ber bl.a. byrådet innlede forhandlinger med staten om overdragelse av driftsansvaret for lokaltogtrafikken i Osloregionen, herunder Alnabanen, til Oslo Kommune, Akershus fylkeskommune og det kommende felles administrasjonsselskapet for Oslo og Akershus

Les alle verbalforslagene i budsjettforslaget her.

Les oppslag om budsjettet hos NRK Østlandssendingen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**