Det blir felles utsending av valgmateriell i Hurum

På et valgkampplanleggingsmøte for de politiske partiene i Hurum 13. juni, ble det klart at de andre partiene støtter Venstres forslag om en felles utsending av valgmateriell til alle husstander i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det var i vinter Hurum Venstre tok initiativ til en felles distribusjon av valgmateriell fra de politiske partiene til alle innbyggerne framfor kommune- og fylkestingsvalget til høsten. Venstreleder i Hurum, Gunn-Torill Homme Mathisen, gikk ut i RHA og snakket varmt for forslaget.

Gunn-Torill Homme Mathisen, leder Hurum Venstre

Foto: Finn Dale Iversen

-Venstre er svært glad for at fellesutsendingen blir en realitet, sier hun nå i en kommentar. – Dette er en klok og demokratisk løsning, både for partiene og velgerne. En felles utsending av valgmateriell har en miljømessig stor gevinst. I stedet for at alle partiene kjører rundt til alle hustander, hver for seg, for å putte valgmateriell i din postkasse, kan vi nå alle hustander på en mer hensiktsmessig og miljøriktig måte. Hun viser til at Ål Kommune har positive erfaringer med fellesutsending fra tidligere valg.
– Håpet er at en felles utsending vil ha en positiv virkning på våre velgere som får all informasjon, om alle partier, i en felles konvolutt — oversiktlig og greitt. HurumVenstre tror at en slik samkjøring vil øke interessen for valget. Målet må være å øke valgdeltagelsen, sier venstrelederen.

Det er jo også et lite poeng at en fellesdistribusjon av valgmateriell reduserer kostnadene for det enkelte parti og dessuten gir en noe mindre arbeidsmengde for partienes listekandidater og medlemmer. Det er jo mange parti som ikke har så store valgkampbudsjett, sier hun.

– Det vil bli en god del utskiftninger i kommunestyret i neste periode og det vil være mange som ikke kjenner hverandre. En pakkedugnad har derfor også et sosialt aspekt — bli litt bedre kjent med listekandidatene fra de andre politiske partiene. Rent praktisk organiserer vi en pakkedugnad med deltagere fra de ulike partiene og overlater så til Posten Norge å sende valgmateriellet ut, avslutter Gunn-Torill Homme Mathisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**