Verbalforslag til økonomiplanen 2008-2011

Vefsn Venstre presenterer sju verbalforslag i forbindelse med behandling av økonomiplanen.
Vi er overbevist at våre forslag fører til bedre økonomi i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

1. Musikkterapeutstilling
Vefsn kommunestyre oppfordrer rådmannen til å utrede mulighetene for opprettelse av musikkterapeutstilling i kommunen. Stillingen kan benyttes i rehabiliteringsarbeid ved institusjonene omsorgsdistriktene nord og syd, Vefsn Spes. Ped. senter og kommunens
psykiatritjeneste. Stillingen skal være et samarbeidsprosjekt og prøveordning, finansiert av prosjektmidler.

2. Miljøtiltak
Administrasjonen bes å arbeide aktivt med å øke bevisstheten i driftsenhetene rundt tiltak som kan settes inn for å begrense ressursbruken, og for å gjøre tiltakene til en del av de daglige rutinene.

3. Papirforbruk
Driftsenhetene oppfordres til å bidra til å redusere papirforbruket
Dette skal skje gjennom: – Økt bruk av elektronisk informasjon og saksbehandling
– Bruk nettet både for å informere og for å bli informert
– Lese på skjerm, vær bevisst når du har behov for å skrive ut.
– Lagre dokumenter fortrinnsvis elektronisk
– Bruk e-post fremfor å sende papir, dersom mulig
– Mindre bruk av kopier på skolen
– Bedre papirutnyttelse

4. Enøk
Alle nye boligbygg som bygges i kommunal regi skal være kostnadseffektive lavenergiboliger.
Driftenhetene oppfordres til å få kontroll på temperaturen på arbeidsplassen, bl.a. nattsenking på kontorene, lysslukking etc. Administrasjonen bes å fortsette med Enøk- tiltakene og ansattes bevisstgjøring rund energiforbruk.

5. Kompostering
Vefsn Kommune skal ha et komposteringsanlegg for kompostering av hageavfall. Dette er en ressurs som vi i dag kjører på Åremma.
Komposten føres tilbake til kommunens parkanlegg og vil i tillegg spare gjødsel. Administrasjonen bes om å utrede mulighetene og kostnader.

6. Økologisk Landbruk
Det er et mål at 15 prosent av matproduksjonene og matforbruket i 2015 i Norge skal være økologisk. SLF administrerer ulike tilskuddsordninger, herunder direktetilskudd til primærprodusenter og tilskudd til utviklingstiltak innen økologisk landbruk. Vefsn Kommune skal være støttespiller for bønder som vil satse på økologisk produksjon. 20 % av tilskuddsmidler for nærings – og miljøtiltak innen landbruk i Vefsn Kommune øremerkes prosjekter innen økologisk landbruk.

7. Innkjøp
Innkjøpsleder bes å kjøpe Fair Trade produkter der det er naturlig.

• “Fair Trade”
    Innkjøpstjenesten bes videre om å gjøre avtaler med trykkerier som er miljøgodkjente, dvs. bruker papir, trykksverte med mer som er miljømerket. Innkjøpstjenesten bør inngå avtaler med leverandører som har kontormaskiner som er miljøgodkjent, det gjelder både toner og gassene som slippes ut fra maskinene.

8. Bærbare PC er for folkevalgte
    Kommunestyret ber rådmann utrede innkjøp av bærbare PC er til medlemmene i Kommunestyret. Dette vil bidra til å redusere papirforbruk, porto og vil spare arbeidstid til servicetorgpersonalet.

9. Den kulturelle skolesekken
    Administrasjonen av den kulturelle skolesekken overføres fra RKK til Kultursentret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**