Interpellasjon

Vefsn Kommune skal oppnå status som Fairtrade kommune!

Les også

• Helgeland Arbeiderblad
  • **OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Fairtrade produkter

Foto: Fairtrade

Fairtrade er det internasjonale navnet på en merkeordning. I Norge administreres denne av Fairtrade Max Havelaar Norge, som er et av 20 nasjonale initiativer rundt om i verden. Max Harvelaar er en stiftelse.
    De fleste norske forbrukere kjenner i dag til merkeordninger som Svanen for miljø og Debio for økologisk produsert. Fairtrade er merkeordningen som garanterer at produkter er handlet på en slik måte at produsentene får skikkelig betaling for sine produkter, og lever og arbeider under tryggere sosiale vilkår.

Fairtrade Max Havelaar Norge kjøper og selger altså ikke produkter, men setter sitt garantimerke på varer som er handlet i overenstemmelse med de internasjonale standardene for Fairtrade. Det er en non-profit organisasjon og har dermed ingen økonomisk egeninteresse. Strenge kontrollmekanismer sikrer Fairtrade-standardene og kontrollerer verdikjeden.

Fairtrade Max Havelaar Norge ble stiftet i 1997, som et samarbeidsprosjekt mellom 12 organisasjoner. Dette var Det Kgl. Selskap for Norges Vel, Framtiden i våre hender, Kirkens Nødhjelp, Handel og Kontor, Norges Bondelag, Redd Barna, Kirkerådet, WWF, Norsk Folkehjelp, Frikirkens Globale Informasjon, Alternativ Handel og Norsk Næring- og Nytelsesarbeiderforbund

Fairtrade-by-konseptet kommer fra Storbritannia hvor Bruce Crowther, et lokalt Oxfam-medlem, sammen med Garstang Oxfam Group i 2001 tok initiativ til å gjøre Garstang, Lancashire verdens første Fairtrade-by. 23. august 2006 ble Sauda offisielt Norges første Fairtrade-kommune.

I dag finnes det Fairtrade-byer i Belgia, Frankrike, Irland, Italia, Norge, Sverige, Storbritannia og USA.

Disse norske kommunene oppfyller Fairtradekravene:
    Sauda (23. august 2006), Lier (mars 2007) , Asker (2. mai 2007), Stavanger (mai 2007)

Disse kommunene arbeider offisielt mot å oppfylle kravene:
    Andøy, Bergen, Bodø, Drammen, Egersund, Elverum, Fredrikstad, Flora, Gjesdal, Gjøvik, Hamar, Haugesund, Larvik, Lillesand, Lørenskog, Mo i Rana, Moss, Oslo, Sandnes, Stavanger, Steigen, Suldal, Tromsø, Trondheim, Fjaler

Fairtrade og miljø
    For hvert Fairtrade-produkt utarbeides egne kriterier, som sikrer produsentene en stabil og akseptabel inntekt, kreditt og langtidskontrakter. Man legger også vekt på miljø, og ser sammenhengen mellom en fornuftig skjøtsel av miljøet og menneskers trivsel. Bøndene velger selv om de vil legge om til økologisk produksjon. De vil da få en høyere pris for varene sine. Det er ikke Fairtrade som kontrollerer og garanterer for at varen er økologisk. I Norge er det Debio som garanterer for økologisk dyrking, derfor vil du kunne finne varer som både har Fairtrade- og Debiomerket.

Krav til Fairtrade — kommuner
    For å bli sertifisert som Fairtrade-by/kommune i Norge må man tilfredsstille visse krav som er satt opp av Stiftelsen Fairtrade Max Havelaar Norge. For å beholde tittelen må byen/kommunen tilfredsstille høyere krav for hvert år. Minstekravene i Norge er:

Det må dannes en lokal styringsgruppe som har ansvaret for å drive arbeidet fremover. Styringsgruppen kan bestå av hvem som helst i kommunen – jo større bredde jo bedre, men det må være en representant fra kommunen.
    Kommunestyret eller bystyret må gjøre et vedtak om å støtte Fairtrade, og servere Fairtrade-merket kaffe og te til sine ansatte og på møter.
    Et utvalg av Fairtrade-merkede produkter må være tilgjengelig for forbrukere i lokale butikker og serveringssteder.
    Fairtrade-merkede produkter må benyttes i et visst antall lokale bedrifter, skoler, kirker eller lignende.
    Det skal drives et aktivt informasjonsarbeid i kommunen.

Forslag til vedtak:
    1. Vefsn kommune har som mål å bli anerkjent av innbyggerne og næringslivet som en Kommune som aktivt støtter og fremmer Fairtrade.
    2. Vefsn kommune vil arbeide for å oppnå status som Fairtrade-kommune innenfor de rammer som er gitt av Stiftelsen Fairtrade Max Havelaar Norge.
    3. Vedtaket innebærer vedtaket en forpliktelse til å:
    a) kun handle inn Fairtrade-merket kaffe/te til kommunens kantiner og serveringssteder, slik at produktene blir tilgjengelige for ansatte og besøkende. At det er Fairtrade- merkede produkter som serveres skal merkes tydelig.
    b) la Fairtrade-merkede produkter inngå i rammeavtaler for offentlige innkjøp der dette er relevant.
    c) oppfordre øvrige kommunale institusjoner til å handle Fairtrade-merkede varer.
    d) undersøke kommunens muligheter, for å agere som en etisk innkjøper i alle sine funksjoner.
    4. Det opprettes en lokal styringsgruppe og kontaktperson for Fairtrade Max Havelaar
    5. Det opprettetes et informasjonstorg via kommunens nettside.

Mer informasjon finnes

• “Fair Trade”