Sidsel Lombardo skriver om Norges miljøpolitikk

Sidsel Lombardo er nr. 4 på Venstres kandidatliste ved høstens valg. I et leserinnlegg i ØP sier hun at det er på tide å tenke nytt i miljøpolitikken, fra lokalt til nasjonalt nivå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Dette skriver Sidsel Lombardo:

Reduksjon av klimagasser

Det er ganske overraskende defensivt når statsministeren ikke vil si noe om hvor mye av klimagass-reduksjonen som bør skje i Norge. Det er billigere å kjøpe kvoter i utlandet, og det krever mindre av oss nordmenn, bare litt oljepenger. Noen mener vi er så få at det allikevel betyr lite hva vi gjør i den store sammenheng.
Litt av et forbilde for en miljønasjon! (som mange av oss gjerne vil vi skal være): Å fortelle at bare man har penger nok, så kan man fortsette med omtrent samme livsstil som før, selv om den er langt fra bærekraftig.
Vi er dessuten av de som forurenser aller mest pr. innbygger fra før, så vi burde vel heller ta et ekstra ansvar nå.

Sidsel Lombardo

Som vanlig måles alt i kroner og øre. Og det spørs visst om vi har råd til 30 % reduksjon i Norge. Det kommer an på hvordan man ser det.
Ved å forbruke mindre, ta vare på det som er, legge om transportmønsteret, leve enklere, så skulle vel mange kunne spare ganske mye samtidig? Men altså, natur og miljø i balanse er selve målet her.
Vår tradisjon med "vekst" som mål, må legges gradvis om, og mange mennesker vil måtte leve av andre aktiviteter enn i dag. Dette er essensielt, og komplisert, men noe mange på "grasrota" forstår nødvendigheten av.

Sidsel Lombardo, Larvik Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**