Leserinnlegg Røyken og Hurums Avis 07.06.07: Hurum kommune kan være med å redde klimaet!

FNs klimapanel offentligjorde nylig sin fjerde rapport om jordas klimatilstand.
Over 3000 forskere fra hele verden har i fellesskap kommet fram til at det er noe galt med
været, og at det er menneskene som står bak. Det blir varmere og varmere, og får klimaet fortsette å endre seg slik, så blir det dramatisk — både for naturen og for menneskene.
En verden i en slik tilstand kan vi ikke overlevere til våre barn. Det er på tide å brette opp
ermene og ordne opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det er utslipp fra bl. a. våre biler, oljeplattformer, fly og fabrikker som er grunnen til den globale oppvarminga. Konsekvensene er mer ekstremvær, isbreer som smelter, havnivået stiger, plante- og dyrearter utryddes. Mange områder som nå gir mat til millioner, blir til ørken. Da er det ingen grunn til å nøle. Norge er et av de verste land i verden til å slippe ut gasser som ødelegger klimaet, og hver nordmann står for femten ganger større utslipp enn
hver eritreer. Det gir oss også et ansvar for å gjøre vårt for å reparere det.

Heldigvis har vi tiltak som gjør det mulig. En offentlig utredning, gjennomført av det norske Lavutslippsutvalget, sier til og med at det ikke trenger å koste noe særlig, så lenge vi kommer i gang med en gang, og deler jobben på mange hender. Det betyr at også kommunene må bli med. Nesten en femdel av de norske utslippsreduksjonene kan gjøres
ved hjelp av lokale tiltak, med virkemidler som kommunen allerede har. Det betyr at også Hurum kan være med å redde klimaet!

Vi kan redusere energiforbruket vårt, og vi kan bruke mindre klimaskadelig drivstoff i bilene våre, og vi kan gjøre det enklere for folk å velge sykkelen i stedet for bilen av og til, og vi kan endre hvordan vi behandler søpla vår. De fleste av nevnte tiltak koster ikke en gang kommunen noe å gjennomføre. Men vi trenger nytenkning og framtidsretta politikere for å sørge for at disse virkemidlene blir brukt. Det er en rolle Venstre gjerne tar på seg.
Derfor krever vi i kommunestyret 12. juni at Hurum kommune umiddelbart setter i gang arbeid med å finne ut hva vi kan gjøre for å redusere våre klimautslipp.

Parolen må være: TENK GLOBALT – HANDLE LOKALT!

Petter Normann Pettersen

Foto: Inger Johanne Pettersen