Historisk felles formannskapsmøte for Lier og Drammen

Utfordringene i forbindelse med godsterminal, havneutvikling og arealbruken av Lierstranda er et felles anliggende for Lier og Drammen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det var dessverre ikke under slagordet “sammen er vi sterk” at det ble avholdt møte mellom de to formannskapene i Lier og Drammen. Forøvrig var det kun formannsskapet fra Lier som var nesten fulltallig og dessuten de eneste politikerne som deltok aktivt i spørsmålstillingen.

Hele seansen var lagt opp til at Moen og Ek, henholdsvis fra Lier og Drammen, presenterte kommunenes kommuneplan. Drammen har i denne omgang kun foretatt små justeringer fra forrige plan og får sin vedtatt allerede før sommeren, mens Lier presenterte nærmest en grovskisse for fremdrift av sin prosess. Kommuneplanen i Lier vedtas ikke før på vårparten 2009.

Deretter var det ordførernes tur til å redegjøre fra møtet i 7-partssamarbeidet, som ble avholdt i dag. Det kom ikke fram vesentlig nytt, bortsett fra at Jernbaneverket i større grad fremstår som instansen som sitter med nøkkelkortet på hånden i forbindelse med å komme igang med planarbeidet for arealutvikling, samferdselsløsninger og miljøopprydding for hele indre Drammensfjord.

Jernbaneverket har i det minste en liten plan, til trøst for oss som har sittet og ventet på å høre fra den kanten i åresvis. De har uttalt at de har til hensikt å sitte på tomta i Nybyen i flere år framover, og at deres byråkratiske strategi er å sette igang med en konseptvalgvurdering, deretter gjennomføre et KS krav, som til slutt vil føre til en konsekvensutredning.
Og her vil selvfølgelig Lier og Drammen få sin mulighet til å få utredet flere alternative arealer for godsterminalen.
Venstre spurte om Jernbaneverket var interessert i om de to kommunene kunne komme med et omforent syn på alternativ plassering av godsterminal og ordføreren i Lier kunne bekrefte at den prosess som det nå legges opp til vil syneliggjøre flere alternativ.
De to ordførerne hadde imidlertid forskjellig oppfatning av Jernbaneverkets syn på om Alnabru er et alternativ til utvikling av godsterminal i drammensområdet. Liers ordfører mente at det ble sagt at dette kunne vurderes, mens Drammensordføreren hevdet at de sa at det ikke lot seg gjøre.

Et betimelig spørsmål vil være om Jernbaneverket kan båndlegge både Holmen og Lierstranda, for annen arealutvikling i et ukjent antall år framover. Venstre påpekte at dette i tilfelle er utidig, og vi kan legge til at det også er dårlig samfunnsøkonomi. Og i tillegg svært lite miljøvennlig.

Venstre reiste spørsmål om Drammen planla en omkamp om å få økt innflytelse på arealutviklingen av Liers kyst, ettersom Ek fra Drammen mente at det er nødvendig med et forpliktende samarbeid i forhold til arealutviklingen i Drammensregionen i neste kommunestyreperiode. Drammesordføreren svarte avkreftende på dette.

Vel, ble vi klokere? Nei, men vi lærte at byråkrati og formalia er til hinder for bærekraftig utvikling.

Fikk vi en god debatt? Nei, men vi har i hverfall hatt et felles møte.

Nina E. Johnsen, [email protected]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**