Byrådet bryter med klimaplan

– I juni 2005, for nøyaktig to år siden, vedtok bystyret en offensiv og fremtidsrettet klimahandlingsplan for Oslo, sier Venstres Kjell Veivåg. Han frykter nå at planen ikke følges opp godt nok av byrådet. Blant annet har to skoler installert oljefyr etter at planen ble vedtatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kjell Veivåg

Foto: Reidar Lerdal

Kjell Veivåg stilte dette spørsmålet i bystyremøtet 6. juni:

I juni 2005, for nøyaktig to år siden, vedtok bystyret en offensiv og fremtidsrettet klimahandlingsplan for Oslo.
I Venstre er vi stolte over å ha bidratt aktivt til denne planen og vi presenterer den i alle sammenhenger hvor det er naturlig. Bl.a. henviser vi til et punkt der det står at olje skal fases ut i bruk av oppvarming i kommunale bygg.
I den sammenheng ble jeg litt forskrekket i går da det fra organisasjonen Zero ble påpekt at kommunen i løpet av det siste året har installert to nye oljefyrer på henholdsvis Brannfjell skole og Ekeberg skole.
Dersom dette stemmer, er det også i strid med innholdet i verbalvedtak S31 som ble enstemmig vedtatt i forbindelse med budsjettet for 2007.

Mitt spørsmål til byråden er todelt:
For det første: Er det sant at det fortsatt installeres oljebrenningsanlegg på skolene og gjelder dette også for andre kommunale bygg?
For det andre: På hvilken måte har byrådet sørget for at klimahandlingsplanen er implementert i de kommunale plandokumenter som finnes på dette området, for eksempel når det gjelder de kommunale foretakene?

Spørsmålet ble besvart av byråd Merete Agerbak-Jensen. Hun kunne ikke svare for de konkrete sakene, og henviste i hovedsak til at alle kommunale virksomheter er pliktige til å følge de vedtak som bystyret har gjort.

Kjell Veivåg sa i sitt andre innlegg at han takket for svaret, selv om han syntes at det var svært tynt. Han la til at det må ikke bli slik at byrådet bruker så mye krefter på å fjerne nynorsk i skolen at de glemmer i hvilken skuff de har lagt klimahandlingsplanen. Han stilte derfor følgende tilleggsspørsmål:
Vil byrådet uten opphold, redegjøre for hvordan klimahandlingsplanen er implementert i kommunens virksomhet, herunder de kommunale foretakene?

Byråd Petter Myhre svarte at dette vil bli gjort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**