– Jeg tror veldig mange mennesker ønsker å bidra i kampen mot fattigdom, men ikke vet helt hvordan. Ved å gjøre Sandefjord til Faitrade-by, ønsker Unge Venstre å sette fokus på fattigdomsproblematikken i verden og hvordan vi som enkeltmennesker kan utrette mye gjennom våre daglige gjøremål, sier leder i Sandefjord Unge Venstre, Simen Eide.
Fairtrade er en internasjonal merkeordning for en garantert god handel mellom småprodusenter i u-land og forbrukere i i-land. I Norge er det Max Havelaar som styrer merkeordningen. I 1997 kom den første fairtrade-kaffen på det norske markedet, og nå finnes også te, bananer, appelsinjuice, roser, ris og sjokolade. Det jobbes stadig med å lansere nye fairtrade-produkter i Norge, blant annet sukker, honning, vin og fotballer.
– Den første Fairtrade-byen ble startet i Storbritannia i 2000. Fairtrade-konseptet har fått stor oppmerksomhet og bidratt til å løfte det lokale engasjementet for global rettferdighet i de 150 Fairtrade-byene som er blitt etablert siden den gang, forteller Simen.
Britiske forbrukere kan i dag velge blant 2000 varer som er Fairtrade-merket, og disse produktene omsetter nå for omlag 200 millioner pund. Gjennom bevisst å kjøpe produkter som er Fairtrade-merket, kan man på den måten bidra til å skape en bedre hverdag og en bedre fremtid for mange mennesker i u-land. Det er med bakgrunn i de positive erfaringene fra Storbritannia at Unge Venstre nå oppfordrer Sandefjord kommune til å bli en Fairtrade-by. Det innebærer at kommunen arbeider aktivt med å øke kjennskapen, tilbudet og forbruket av Fairtrade-produkter.
– Det er sagt og skrevet enormt mye om verdens fattigdom, men for at kampen mot fattigdom skal vinnes trengs det også handling. Det er ikke så mye som kreves av den enkelte, men det har enormt stor betydning for mange mennesker i u-land, sier Simen.