Oppland må redusere klimagassutslippene

Tall som Statistisk Sentralbyrå (SSB) har offentliggjort viser at klimagassutslippene i Oppland har økt med 4,3% siden 1990. I anledning verdens miljødag 5. juni krever Oppland Venstre nå at Oppland handler og reduserer klimagassutslippene med 30% innen 2020.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Venstre ønsker en ny kurs fra fylkeskommunen som tar klimaproblematikken på alvor, og etterlyser handling.

— Vi må begynne å handle nå for å løse morgendagens problemer. Vi har et viktig ansvar for miljøet vært også på lokalt og regionalt nivå, sier Eivind Brenna, førstekandidat til fylkestinget for Venstre.

– Norge sliter med en regjering som ikke tar klimatrusselen på alvor. Derfor er det svært viktig at politikerne i fylket og lokalt nå tar ansvar og forplikter seg til å kutte sine lokale klimagassutslipp. Norske lokalpolitikere kan kutte hele 15 prosent av Norges samlede klimagassutslipp, sier Brenna.

—Tallene viser at vi går feil vei i Oppland, og er i ferd med å forurense mer, når vi burde forurense mindre. — I Oppland har vi gode forutsetninger for å redusere utslippene våre, og Venstre vil gjøre Oppland til et grønnere og mer miljøvennlig fylke.

Eivind Brenna

Eivind Brenna

Brenna mener det er viktig å tallfeste klimamål, og ha noe konkret å jobbe mot.
— Venstre har virkemidlene som trengs for å nå målet om 30% reduksjon, forklarer Brenna.

Oppland Venstre krever en lokal klimatiltaksplan, som blant annet skal inneholde følgende:

Alle biler som brukes av det offentlige bruker nullutslippsteknologi, slik som biodrivstoff, elektrisitet eller hydrogen innen 2015
Styrking av kollektivtilbudet. Flere avganger og lavere priser
Satse på nullutslippsteknologi innenfor kollektivtrafikken
Mer samordnet areal- og transportplanlegging
Kreve klimaregnskap for alle fylkeskommunale enheter, slik at man kan belønne enheter som reduserer sine egne klimautslipp
Bedre miljøinformasjon til innbyggerne, som kan bidra til at den enkelte kan velge mer miljøvennlige løsninger
Økt satsing på gang og sykkelveger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**