Leserbrev: Bygg E39 for framtiden

Bystyret i Stavanger skal mandag ta stilling til på hvilken måte E39 skal føres nordover gjennom byen. Det står nå mellom tre alternativer, gjennom Eiganes og Tasta: 1) kort tunnel (Sb), 2) kort tunnel forlenget til Smiene (Sf), og 3) Vegvesenets forslag fra 2004 om lang tunnel fram til Eskelandsvegen.
Venstre står på Vegvesenets forslag om E39 som lang tunnel under Eiganes og Tasta. Med denne løsningen vil friområder og boliger på Tasta få bedre miljøkvaliteter enn i dag, og ikke verre, skiver Venstres Helge Solum Larsen i Stavanger Aftenblad i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Bygg E39 for framtiden
Av Helge Solum Larsen, bystyremedlem Venstre

Eiganestunnelen E39 Tasta

Foto: !

Bystyret i Stavanger skal mandag ta stilling til på hvilken måte E39 skal føres nordover gjennom byen. Det står nå mellom tre alternativer, gjennom Eiganes og Tasta: 1) kort tunnel (Sb), 2) kort tunnel forlenget til Smiene (Sf), og 3) Vegvesenets forslag fra 2004 om lang tunnel fram til Eskelandsvegen.
Forslagene som kalles Sb og Sf skaper store miljøproblemer og er vanskelige å gjennomføre i praksis. Venstre står på Vegvesenets forslag om E39 som lang tunnel under Eiganes og Tasta. Med denne løsningen vil friområder og boliger på Tasta få bedre miljøkvaliteter enn i dag, og ikke verre.

Forslaget Sb er kort Eiganestunnel — med hele vegen i dagen på Tasta.
Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet anbefaler å gå videre med denne løsningen, Den innbærer en 8 felts åpen vegløsning på Tasta og mer støyproblemer enn det som er akseptabelt. Det er beregnet at over 50 daa av friområdet som omkranser Stokkavatnet vil gå tapt.
Forslaget Sf er kort tunnel — men med tunnelmunningen flyttet til Smienekrysset. Dette alternativet er ikke i særlig grad utredet. Arealinngrepet er ukjent. Det er ikke framlagt informasjon om konsekvenser i form av støy og annet. Det er imidlertid klart at stigningen i denne tunnelløsningen vil bli minimum 8 %. Dette overskrider maksimalkravet i tunnelnormalene. Det antas derfor fra planleggerne at denne overskrivelsen ikke vil bli akseptert av vegmyndighetene. Det stilles derfor allerede spørsmål om denne løsningen kan gjennomføres av tekniske årsaker. Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti ønsker denne løsningen. Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet har stemt for å utrede den videre.
For både Sb og Sf er det store ubesvarte spørsmål. Det er i liten grad vurdert av hvordan vegen praktisk skal planlegges videre nordover, utover skisser der vegen er vist som "åpen veg", dette tilsier store inngrep og støybelastninger også her.

Venstres løsning er den lange miljøtunnelen som strekker seg helt til Eskelandsveien.
Dette alternativet ble foreslått at Vegvesenet i 2004, som det såkalte Alternativ 2, da kommunedelplanen 118k for E39 ble behandlet. Denne løsningen vil til forskjell fra de andre alternativene som nå diskuteres, skåne Tasta for de negative konsekvensene av vegen. Stokkavatnområdet vil ikke bli påvirket negativt.
Flertallet stemte mot dette forslaget i 2005 med begrunnelse i at det ville ødelegge for fellestrekningen med Ryfast. Dette viste seg å ikke holde stikk. Ryfast planlegges nå som trasé direkte fra Schancheholen til Buøy og Hundvåg etter nytt vedtak i Stavanger bystyre.
Vegvesenet argumenterer med at de oppfyller de valg som er gjort i vedtak av Kommunedelplan 118k. Vegvesenet unnlater å fortelle at Kommunedelplan 118k er allerede tilsidesatt i og med det nye Ryfast-vedtaket. Det er dermed ingen rasjonelle begrunnelser for hvorfor man ikke nå skal få på plass vegløsningen som er den klart mest framtidsrettede og som gir minst konsekvenser for mennesker og naturmiljø.

Vegmyndighetenes formål med E39, Eiganestunnelen, er at "Prosjektet skal vere ein del av E39 Kyststamvegen mellom Kristiansand og Trondheim og inngå i det overordna transportnettverket i landet. Det skal etablerast eit trafikksikkert vegsystem der ein løyser vegen sin funksjon både som stamveg og lokal hovudveg. Bygging av Eiganestunnelen skal avlaste lokalvegnettet for gjennomgangstrafikk. Det er eit mål at prosjektet fører til miljøforbetring langs eksisterande veg og at vegutbygginga fører til reduksjon i trafikkulukker."
Forslagene Sb og Sf bryter med dette overordnede formålet. Disse alternativene vil belaste – ikke avlaste lokalvegnettet og føre til miljøforverring – ikke miljøforbedring.

De store vegsakene i Stavanger har skapt mye turbulens. Stort engasjement har ført fram til positive resultater både når det gjelder Ryfast over Hundvåg og for områdene ved Mosvatnet og i Bekkefaret / Schancheholen. Nå er det Tastas tur til å bli tatt på alvor av planleggere og politikere.
Venstre håper at de øvrige partiene tenker seg om fram til Bystyret. Desto fortere flertallet slutter seg til forslaget om lang tunnel, desto fortere vil den viktige stamvegen E39 kunne bygges.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**