MILJØ OG SAMFERDSEL

Global oppvarming er vår tids største trussel, og det kreves øyeblikkelig handling for å redusere den. Innbyggerne i Bodø har et ansvar for å bidra til å løse klimautfordringene i samarbeid med offentlige og private aktører. Venstre har som mål at Bodø skal bli en framtidsrettet miljøby.

Fremtiden kan bli en ren fornøyelse – dersom vi handler nå

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


<-- Tilbake til programoversikten

Bodø Venstre foreslår følgende tiltak;
a) HANDLINGSPLAN FOR MILJØ

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Kommunen må utarbeide en overordnet handlingsplan for miljø i nært samarbeid med næringslivet. Med handlingsplanen skal det følge økonomiske ressurser. Den skal også omfatte:
– miljøvennlig oppvarming og energisparing
– utslippsnøytrale kjøretøy
– tilgjengelig biodrivstoff i hele kommunen
– forbedringer og utvidelse av miljøstasjon tilbudene

b) MILJØLEDELSE
En kommune som tar ansvar for kommende generasjoner kan ikke være foruten en ledelse som prioriterer miljøbevisst utvikling. Hovedoppgavene skal være å inspirere og bevisstgjøre alle innbyggere i Bodø kommune til miljøvennlige handlinger.

c) KOLLEKTIVTRANSPORT

buss saltenbilruter

Bodø Venstre ønsker en kollektivtransportløsning som utgjør et reelt og mer lønnsomt supplement til privatbilismen. Forbedring av kollektivtilbudet i Bodø og regionen må skje gjennom:
– Lokaltog mellom Tverlandet — Mørkved — Sentrum, med korresponderende buss og parkeringsplass for sykkel og bil.
– Økning av antall bussavganger innen kommunen og regionen.
– halvering av kollektivtransportsatsene i samarbeid med buss-, båt- og togselskaper
– Gratis buss/tog for studenter til og fra studiestedet.
– Utvikling av sykkelveinettet over hele kommunen.
– Ferdigstillelse av sykkelveien på strekningene Skivika – Geitvågen og Vikan — Hopen og Bertnes — Heia.

d) PORTEN TIL DISTRIKTENE
Bodø er knutepunkt for samferdsel i Nordland. Dette skal byen fortsette å være i fremtiden. Det er derfor viktig at kommunen og fylkeskommunen samordner jernbane-, båt- og fergetransport slik at person- og godsbefordring også i fremtiden går over Bodø.

e) MATJORDVERN — VERN OM RØNVIKJORDENE – UTVIKLING AV FOLKEPARK

Rønvikjordene

Foto: Bjørn Erik Olsen

Bodø Venstre ønsker trivsel og livsutfoldelse. Dette innebærer bl.a bevaring av verdifull matjord på Rønvikjordene Utvikling av hageparseller, kunst- og kulturaktiviter og grønn forsknings- og næringsvirksomhet, kan gi en flott folkepark for hele regionen. Her hilses private initiativ velkommen.
Vi ønsker videreutvikling av tilbudet på 4H-gården i samarbeid med skoler og barnehager.

f) PARKER OG BYSTRENDER
Eksisterende parkanlegg og grøntområder i Bodø skal ivaretas og videreutvikles. Bodø Venstre vil jobbe for at Breivika og Kvalvikodden oppgraderes til bystrandstatus, noe som vil innebære vedlikeholdsansvar og utnytting av disse naturperlene i vårt nærmiljø.

g) KYSTSTIER OG LØYPENETT

Kyststi

Kyststi

Bodø Venstre vil arbeide for å få etablert kyststi på strekningen Bodøsjøen – Fenes, og starte arbeidet med kyststi fra Bremnes til Skaug. Kyststiene skal bindes sammen med løypenettet i marka. Vi vil prioritere å få på plass og få utbedret turløyper for fotturer, sykkel og ski i Bodøs nærområder, med direkte kobling til bykjernen og boområdene. Traséen rundt Soløyvannet må intensiveres. God tilgjengelighet i de nære naturområdene reduserer behovet for transport.

h) KAI SALTSTRAUMEN
Ny kai i Saltstraumen vil avlaste ferdsel langs RV17 og RV80, og ha vesentlig betydning for reiselivsnæringen i regionen. Bodø Venstre vil arbeide for at denne realiseres.

i) PARKERING I BODØ SENTRUM.
Bortfallet av Østre Skolepark og utvidelsen av sykehuset skaper et udekket behov for flere p-plasser i øverbyen. I tillegg står kvartal 104 og 105 for tur til å bli utbygget og det er ønskelig å innføre større begrensinger på parkering i Vestbyen, og dette vil medføre et udekket behov for p-plasser.

Bodø Venstre vil arbeide for at det etableres p-plasser hvor sentrumsbeboere og bedrifter kan kjøpe seg faste plasser, og at disse gjøres døgntilgjengelig. Aktuelle lokasjoner er:
– P- Hus ved Nordlandssykehuset
– P- Garasje under fylkeshuset

Det må i mellomperioden etablereres en strengere håndheving av fremmedparkering i sentrum, og det må sees på en ordning der beboere gis fortrinnsrett for parkering utenfor egen bolig. Det må søkes løsninger for å stimulere til mer kollektiv kjøring, men samtidig etableres reelle parkeringsmuligheter for de som må disponere bil til/fra arbeid i sentrum. Planering av ledige områder på Rønvikleira kan her være en løsning.

<-- Tilbake til programoversikten

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**