– Vi vil ta initiativ til at kommunale midler til bedre skoleveier vil utløse økte statlige bevilgninger. Dette samsvarer med en tilsvarende ordning for kollektivtrafikk, som Transportøkonomisk institutt har gitt meget gode skussmål, forklarer Tenden.
Sjokkert
– Jeg var for en tid tilbake rundt i mitt eget hjemfylke, Akershus, for å se på skoleveiene, forklarer Tenden. – Jeg ble sjokkert over hvor farlige skoleveiene var enkelte steder. Jeg ble faktisk skamfull. Vi må kunne forsikre foreldrene rundt om i landet at de trygt kan sende ungene på skoleveien.
Tenden mener vi er i ferd med å få en ond sirkel. Stadig flere foreldre kjører barna til skolen fordi de synes veien er for farlig. Dermed øker biltrafikken. Det har ikke bidratt til tryggere skolevei.
Ekstramidler
Tenden utfordret statsråd Liv Signe Navarsete til å opprette en statlig belønningsordning for lokal skoleveisatsing.
– Staten må ha en pådriverrolle og et ansvar for å bidra til å trygge skoleveier. Dette er en sak som er viktig for mange og det blir en viktig sak i Akershus i valgkampen. Venstre skal jobbe for sikrere skoleveier både i Akershus og i resten av landet og vi forventer at Regjeringen følger opp vårt initiativ, avslutter Borghild Tenden.
17. august besøker Borghild Tenden Arendal Venstre for å se på og bli informert om både E-18planer og skoleveier.
Mer informasjon:
Interpellasjon fra representanten Borghild Tenden til samferdselsministeren:
“Hver dag går tusenvis av barn på sterkt trafikkerte og farlige veier til og fra skolen. Mange barn har blitt skadet på skoleveien. Flere steder har fylker og kommuner bevilget penger til å gjøre skoleveien tryggere. Samferdselsdepartementet har gjennom flere år bevilget penger til ulike trafikksikkerhetstiltak. Men fortsatt er alt for mange skoleveier farlige og vi er i ferd med å få en ond sirkel: Stadig flere foreldre kjører barna til skolen fordi de synes veien er for farlig. Dermed øker biltrafikken. Det har ikke bidratt til tryggere skolevei. Vil statsråden ta initiativ til statlig medvirkning, utover eksisterende tiltak, slik at flere fylker og kommuner kan komme i gang med prosjekter for å sikre skoleveiene?”