Setter fokus på kulturminnevern

Mikkel Dobloug fra Nord Fron Venstre tok opp spørsmålet om satsing på kulturminnevern under Venstres Landsmøte i Bergen i helga. Han mener vi bør satse langt mer offensivt på utdanning av håndtverkere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det er gledelig å se at uttalelsen om å styrke kulturminnevernet ble vedtatt av Venstres Landstyre på torsdag.

Det er ikke bare Bergen som har mange kulturminner, vi i Oppland lever med dem.

Dagens kulturminnelov er en blindtarm i en demokratisk rettsstat. De som eier noe fredet er praktisk talt rettsløse. Statlig og private eiere rammes hardt og forvaltningen og byråkrater etterlyser selv et lovverk med klare betingelser og rammer for å føre en forsvarlig kulturminnevernpolitikk. Det er ikke bare penger som kan løse problemet.

For å bevare trengs det kunnskap solid og god kunnskap. Kunnskap som i dag desverre er i ferd med å bli borte. Derfor må det tas et krafttak for å skolere håndverkere.

Den nye privatskoleloven kan komme til å true denne kunnskapen. I dag er kulturminnevernet og bevaring av immaterielle verdier prisgitt privatskoler. Det er nyttesløst å frede noe eller å bevilge penger til bevaring når man ikke har nødvendig kunnskap eller håndtverkere til å gjøre jobben. Venstre må styrke fagene i offentlig skole og private skoler som ofte har et tilbud det offentlige ikke dekker. Kun da kan vi bevare kultuminnene.

Stortinget vedtok i 2005 Stortingsmelding nr. 16. ”Leve med kulturminner”

Et dokument som gir håp og inspirasjon til å fortsette det viktige arbeidet med bevaring av vår felles kulturarv.

Men det hjelper ikke med penger, håndtverkere, lovverk eller kunnskap om ingen følger opp at politikken blir satt ut i praksis.

Venstre må presse på for et nytt lovverk.
Venstre må beskytte kunnskapen mot Djupedal
Venstre må minne Stortinget om den forpliktelsen den har med å sette poltikken ut i livet.
Venstre skal styrke kulturminnevernet.

Først da er jobben gjort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**