Evind Brenna tok opp biodiesel og bioenergi

Under Venstres landsmøte i helga tok Eivind Brenna, 1. kandidat til fylkestingsvalget i Oppland, opp viktige miljøspørsmål. Les hele talen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kjære landsmøte,
nå må vi begynne å kjøre mer bil.
Nå må vi begynne å kjøre mer bil med biodrivstoff på tanken.

Eivind Brenna på talerstolen

Foto: Christoffer Biong

Med dagens klimatrussel må folk flest få mulighet til å velge miljøvennlige løsninger. Jeg tror at mange går og tenker på hva de kan bidra med selv. Og hva kan egentlig vanlig folk bidra med selv? Jeg får mange spørsmål om nettopp dette. Da jeg fikk spørsmål fra en miljøbevisst venn om hvor han kunne tanke biodielsel, måtte jeg svare: Ta bilen din og kjør til Sverige du. Så er spørsmålet: Hvor lenge skal vi finne oss i å vente før vi får muligheten til å velge miljøvennlig? Svaret er at løsningene finnes allerede dersom vi har politisk vilje.
Men regjeringen og Bjørnøy sover.

På vegne av Venstre har jeg tre krav:
1. Vi får innblanding av biodiesel i hele landet i nær framtid.
2. Vi starter egen produksjon av biodrivstoff i Norge
3. Vi utnytter skogen bedre – både til bioetanol og til bioenergi.

Vi skal hele tiden bruke gulrot, ved at det skal lønne seg å velge miljøvennlig. Dersom biodiesel og bioetanol kostet 1 kr mindre enn vanlig diesel og bensin så ville mange velge dette alternativet.

Vi må få opp en norsk produksjon. I tillegg må det stimuleres til forskning på området. Norsk produksjon er viktig å få i gang. Her i Bergen forteller BT før påske at
To sivilingeniører ved Høgskolen i Bergen (HiB) planlegger å bygge Norges første anlegg for produksjon av etanol fra celluloseholdig råstoff. Treavfall skal bearbeides til miljøvennlig drivstoff for biler.

De store volumene av etanol til drivstoff lages i dag av jordbruksprodukter som sukkerrør, mais, bygg og hvete. Disse hører til første generasjons biodrivstoff, og de produseres via en enklere prosess.

Overgang til etanol som drivstoff i motorkjøretøyer i stedet for bensin og diesel, gir betydelige reduserte utslipp av klimagasser.

Eivind Brenna

Foto: Venstre

I Sverige er biodiesel og bioetanol tilgjengelig i hele landet.
På samme måte må regjeringen legge til rette for biovarme ved å gjøre dette til det billigste altenativet for folk flest og for næringslivet. Når vannet står inn i bryggene i Bergen skjønner folk at noe må gjøres. Dersom det blir stilt krav til alternativ oppvarming ved nybygg så vil et skifte være i gang.
Fortsatt bygges det skoler i Norge bla på Østre Toten med panelovner i alle rom og dette forteller at noen ikke har våknet.

De norske skogbygdene har et kjempepotensial til å være produsent av biovarme og bioetanol. Så i tillegg til å å være en satsing på bedre klima kan vi få mange nye arbeidsplasser i bl a Oppland fra denne skogressursen. Jeg er overbevist om at dette er veien å gå, heller enn å satse på forurensende gasskraftverk.

Foreløpig er kostnaden større ved det miljøvennlige enn ved å velge tradisjonelt. Både når det gjelder drivstoff og varme, men ved en offensiv holdning fra regjeringen og ved å ta i bruk grønne avgifter kan dette snus.

Eivind Brenna på talerstolen (fra siden)

Foto: Christoffer Biong

Det er viktig å komme i gang nå med tiltak som reduserer utslippene.
For eksempel kan det nevnes tiltak som
– Det må på plass ordninger for grønne sertifikater som også omfatter varme. Eksisterende produksjon av varme eller elektrisitet basert på biomasse må omfattes av ordningen.
– ENOVAs ordning for fjernvarme må styrkes.
– Storbrukere må ha alternativet med biovarme og ikke bare overskuddskraft av el.
Det settes krav om vannbåren varme i nybygg og ved rehabilitering i alle bygg over 500 m2.
Som sagt det kan se ut som Bjørnøy sover i denne saken. Nå må hun våkne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**