Venstres landsmøte: Haugesund godt representert

Haugesund er godt representert på Venstres landsmøte i Bergen denne helga. Både lokallagets leder, Tore Nilsen, og førstekandidat ved kommunevalget, May Britt Vihovde, er delegater.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

De to ser fram til et spennende og arbeidsomt landsmøte. Landsmøtet skal blant annet vedta et nytt prinsipprogram skol skal markere Venstre som et liberalt parti med en sosial profil.

Tore Nilsen

— Venstre er landets eneste liberale parti, sier Tore Nilsen. — Det sosiale ansvaret kommer som et resultat av at vi er liberale. Personlig frihet må gjelde for alle og til alle tider. Uten en grunnleggende sosial og økonomisk trygghet vil den personlige friheten være en illusjon for mange.

— Det nye prinsipprogrammet peker på sentrale liberale utfordringer i årene framover, sier Tore Nilsen. — Det er viktig å ha en ideologisk ballast når man skal fatte vedtak i en hektisk politisk hverdag. Uten en slik overbygging kan man fort komme i en situasjon der den gode hensikt kommer i konflikt med overordnede prinsipper. Spørsmålet om videoovervåking i sentrum i Haugesund er et godt eksempel på slike konflikter.

— Venstres viktigste sosialpolitiske signal er at vi ønsker å gi mer til dem som trenger det mest, sier May Britt Vihovde. — Vi ønsker å gi en stemme til dem som ingen stemme har, og vi ønsker å nå dem som virkelig trenger det. Samtidig er det viktig at vi ikke fratar mennesker verdigheten og muligheten til å ta ansvar for sitt eget liv.

May Britt Vihovde

— Et verdig liv for rusmisbrukere er et godt eksempel på Venstres sosiale ansvar, sier Vihovde. — Et annet eksempel kan være den psykologireformen Rogaland Venstre tar til orde for i et forslag til landsmøtet. Gjennom å innføre en ordning med fastpsykologer ønsker vi å gi et bedre tilbud til de over 800 000 som sliter med psykiske plager.

Venstres landsmøte skal også behandle et skolepolitisk manifest. Manifestet peker gjennom 10 punkter ut en retning for en bedre skole, der alle har et godt tilbud. Sentralt i manifestet er respekten for kunnskap og kunnskapsformidlerne. — Samfunnet må ta ansvar for skolen og gi alle som arbeider der, unge som eldre, gode vilkår for å nå målene samfunnet har satt for skolen, sier de to utsendingene.

Foruten å være utsendinger for Rogaland Venstre har de også andre oppgaver på landsmøtet. May Britt Vihovde er foreslått som møtedirigent, og Tore Nilsen har ansvar for nettradio/podcast fra landsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**