Venstre vil gi alle fastpsykolog

Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen tar foran Venstres landsmøte til orde for en psykologreform for å gi de rundt 800 000 som trenger det et bedre psykologtilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Sammen med Rogaland Venstre har han sendt et forslag til Venstres landsmøte om en reform med sikte på å etablere en ordning med almennpsykologer, slik vi i dag har almennleger. Tanken bak denne reformen er å sikre de rundt 800 000 nordmenn som sliter med psykiske plager det samme tilbudet som finnes for somatiske lidelser.

– Det bør være like lett for et menneske med angst å få slippe til hos fastpsykologen som det i dag er for en person med halsbetennelse å få tid hos fastlegen. Forslaget mitt handler altså om å gi folk med psykiske plager det samme tilbudet som folk med fysiske plager i dag tar for gitt, sier poengterer Thorbjørnsen i Stavanger Aftenblad.

Han viser blant annet til at almennlegene ikke har nok kompetanse eller tid til denne pasientgruppen. Undersøkelser fra Storbritannia viser at det koster tilsvarende en månedslønn å få en pasient med angst eller depresjon frisk igjen dersom man har et ordentlig tilbud. I dag brukes det ofte langt større summer på sykemelding for disse pasientene.

Les mer i Stavanger Aftenblad her >>

Les også her >>