Venstre og verneinteressene vant første runde

Det sier Helge Solum Larsen etter at et flertall i komite for byutvikling valgte å la være å rive trehusbebyggelsen ved Nytorget, på møte i kveld. Han mener at Venstre kan ta mye av æren for at det ikke ble rivingsvedtak i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Nytorget

Foto: Frode Kleppe

— Venstre ønsker fortsatt at Nytorget med trehusbebyggelsen, beplantningen og jugendmuren må vernes, sier Helge Solum Larsen videre. — Vi har vært konsekvente forkjempere for vern av dette området i lang tid, og det vil vi fortsatt være.

Til Høyres ønske om at trehusbebyggelsen skal vurderes som en del av et framtidig kinobygg sier Helge Solum Larsen at Venstre ikke er uvillig til å diskutere dette. — Det er likevel avgjørende at slike planer tar vare på den helheten dette området utgjør, og at det ikke kommer i konflikt med de antikvariske verdier området representerer.

Helge Solum Larsen er glad for at dagens vedtak innebærer at trehusene ikke rives umiddelbart. — Uten Venstres konsekvente holdning i dette spørsmålet er det tvilsomt om vi hadde fått dagens vedtak, sier han. — Vi må imidlertid ikke gi oss før vi har fått vernet hele dette unike miljøet.

Solum Larsen minner om at Stavanger har et særlig ansvar for å ta vare på slike miljøer. — Det forplikter å ha Europas største trehusbebyggelse, sier han, og legger til: — Venstre er beredt til å ta denne forpliktelsen på alvor. Responsen fra byens borgere tyder også på at vi ikke er alene om å ville verne Stavangers sjel!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**