Forslag til uttalelse fra Venstres landsmøte: Stortingsmelding om kollektivsatsing

Miljøvennlig transport er viktig for å få gjort noe med klimaproblemene. Det betyr at vi må bedre kollektivtransporten, særlig i storbyene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


Rogaland Venstre har derfor fremmet er forslag til uttalelse fra Venstres landsmøte:

Miljøvennlig transport er løsningen i byene
– Venstre krever Stortingsmelding om kollektivsatsing.

Venstres landsmøte krever at regjeringen tar klimatrusselen på alvor og legger til rette for miljøvennlig transport. Det er i byene potensialet er størst for å løfte store transportmengder over fra forurensende til mer CO2-nøytrale løsninger.

Venstre startet en samferdselsreform i Bondevik II regjeringen. Viktige kollektivprosjekter ble igangsatt, som satsingen i Stor-Oslo, dobbeltspor mellom Sandnes — Stavanger og bybanen i Bergen.

Venstre beklager at den viktige belønningsordningen for kollektivsatsing i storbyene er kuttet av regjeringspartiene, men registrerer at også regjeringens partier lokalt protesterer kraftig mot denne politikken. Det er derfor grunn til å konstatere at der er stor lokalpolitisk vilje til å satse på framtidsrettede miljøriktige kollektivløsninger.

Utslippene fra veitrafikken av utgjorde i 2005 18 prosent av de norske klimagassutslippene. Det er gjennom satsing på alternativer, på mellom annet dette området, Norge kan ta sin del av de internasjonale forpliktelsene for å hindre vesentlige klimaforandringer. Det har skjedd en konvertering til mer energieffektive biler, og en betydelig overgang fra bensin til diesel, som gir betydelig lavere CO2-utslipp. Disse dieselkjøretøyene gir derimot mer utslipp av NOx og partikler og dermed mer lokal luftforurensning, hovedløsningen består derfor i å dreie transportbehovet vekk fra privatbil til kollektive løsninger i byene.

Venstre mener det er nødvendig å få på plass en samlet strategi for hvordan byenes transportbehov kan løses mer miljøvennlig. Venstre ber derfor regjeringen om å snarest legge fram en stortingsmelding om kollektivsatsing i byene. Satsningen må innrettes slik at over 50 % av alle arbeidsreiser i byene skal skje med kollektiv transport.

Meldingen må inneholde krav om:

— at det offentlige i eget transportbehov alltid velger de mest miljøteknologisk riktige løsningene.
— at det i alle offentlige anbud alltid er klare kriterier om at kollektivmateriell skal være optimalt i forhold til miljøløsninger, og mest mulig CO2-nøytralt.
— at staten forplikter seg på å innfri de økonomiske behov som følger av lokale ønsker om kollektivsatsing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**