Rogaland Venstre har derfor fremmet er forslag til uttalelse fra Venstres landsmøte:
Miljøvennlig transport er løsningen i byene
– Venstre krever Stortingsmelding om kollektivsatsing.
Venstres landsmøte krever at regjeringen tar klimatrusselen på alvor og legger til rette for miljøvennlig transport. Det er i byene potensialet er størst for å løfte store transportmengder over fra forurensende til mer CO2-nøytrale løsninger.
Venstre startet en samferdselsreform i Bondevik II regjeringen. Viktige kollektivprosjekter ble igangsatt, som satsingen i Stor-Oslo, dobbeltspor mellom Sandnes Stavanger og bybanen i Bergen.
Venstre beklager at den viktige belønningsordningen for kollektivsatsing i storbyene er kuttet av regjeringspartiene, men registrerer at også regjeringens partier lokalt protesterer kraftig mot denne politikken. Det er derfor grunn til å konstatere at der er stor lokalpolitisk vilje til å satse på framtidsrettede miljøriktige kollektivløsninger.
Utslippene fra veitrafikken av utgjorde i 2005 18 prosent av de norske klimagassutslippene. Det er gjennom satsing på alternativer, på mellom annet dette området, Norge kan ta sin del av de internasjonale forpliktelsene for å hindre vesentlige klimaforandringer. Det har skjedd en konvertering til mer energieffektive biler, og en betydelig overgang fra bensin til diesel, som gir betydelig lavere CO2-utslipp. Disse dieselkjøretøyene gir derimot mer utslipp av NOx og partikler og dermed mer lokal luftforurensning, hovedløsningen består derfor i å dreie transportbehovet vekk fra privatbil til kollektive løsninger i byene.
Venstre mener det er nødvendig å få på plass en samlet strategi for hvordan byenes transportbehov kan løses mer miljøvennlig. Venstre ber derfor regjeringen om å snarest legge fram en stortingsmelding om kollektivsatsing i byene. Satsningen må innrettes slik at over 50 % av alle arbeidsreiser i byene skal skje med kollektiv transport.
Meldingen må inneholde krav om:
at det offentlige i eget transportbehov alltid velger de mest miljøteknologisk riktige løsningene.
at det i alle offentlige anbud alltid er klare kriterier om at kollektivmateriell skal være optimalt i forhold til miljøløsninger, og mest mulig CO2-nøytralt.
at staten forplikter seg på å innfri de økonomiske behov som følger av lokale ønsker om kollektivsatsing.