Vi er alle karlsøyværinger

Karlsøy kommune står foran kanskje et av de mest spennende kommunevalgene noen gang, og det gleder Karlsøy Venstre seg over å kunne være en del av. Etter mer en tyve års fravær er vi nå tilbake i det politiske arbeidet, for det er nettopp DET det er — arbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Knut E. Sandersen

Foto: Jorunn Tharaldsen

Jeg har, som ordførerkandidat for Karlsøy Venstre, i den senere tid brukt mye tid på å sette meg inn i hvordan bedriftene i kommunen har det, og den oppdateringsprosessen kommer jeg også til å fortsette med så lenge jeg er i politikken. Næringslivsarbeidet har vært forsømt i de siste årene, og den frustrasjonen jeg har møtt i samtaler med næringslivsledere er høyst reel og relevant. Fravær av politikere utenom hvert fjerde år hvor det er tilfeldigvis er valg er påtagelig, og bærer budskap om et lite kreativt samspill mellom kommunens folkevalgte og næringslivet.

Karlsøy lider under det faktum at bebyggelsen er spredt på fem øyer, og hvor man er avhengig av ferge for å kunne bevege seg imellom dem. Dette forsterker det som er et av kommunens største svakheter — bygdetilhørlighet fremfor kommunetilhørlighet. Dette er ikke noe ukjent fenomen på landsbasis, at man er mer opptatt av bygda si enn av hele kommunen, men for Karlsøy sin del forsterkes dette gjennom dårlig infrastruktur. Som en del av mitt arbeid har jeg reist mye rundt om i hele øyriket og truffet folk, og den avstanden folk føler til andre bygder og kommunens administrasjon er av og til veldig stor. Når avstanden er stor, er ofte kunnskapen om det som skjer på de andre plassene også relativt liten. Her har vi som politikere et stort stykke arbeid å gjøre, nemlig å binde sammen øyrike til et rike, det er det ikke i dag. Takket være politikere som kun snakker for sin egen bygd, og som en gang ikke gidder å bry seg når det er andre saker på dagsorden. Målet med en hver aktivitet må jo være hvordan skape tilbud som gavner flest mulig, kontra det å karre til seg og sine.

En politisk leders viktigste egenskaper er å kunne se ting i perspektiv, og få folk til å handle sammen og å få frem en felles forståelse av beslutningene. Det innebærer samtaler, ikke bare med sine allierte men også med de som innehar meningsmotsetningene. De mest interessante samtalene jeg har hatt er når jeg har møtt de som har en annen oppfatning enn meg selv. Det å få lov til å lytte, tørre å revurdere sitt eget standpunkt om nødvendig, og samtidig kunne utvikle respekt og forståelse partene imellom. Om avgjørelse som en fatter tilslutt ikke er overens med motparten kan så være, men motparten har i alle fall blitt hørt og vært delaktig hele veien. Det er en lederskapsånd jeg streber etter å vise.

Næringslivet har også et ansvar for å opptre helhetlig, og ingenting ville vært bedre enn et næringslivsforum som kunne representert hele kommunen i stedet for bare hver enkelt bygd. Det å komme sammen å tenke langsiktig og helhetlig skaper samhold, men også synergieffekter mellom bedriftene, ikke minst med tanke på utnyttelse av kunnskap. Det er nå vanskelig for en del av bedriftene i Karlsøy å få tak i kompetent arbeidskraft, og det gjør det enda mer viktig at bedriftene kan snakkes seg imellom og forsøke å utvikle et forum for utvikling og utveksling av kompetanse. Karlsøy Venstre vil gjerne være med i dette arbeidet, og tar også med vår fagkompetanse inn et slikt arbeid. Karlsøy Venstre foreslår at det skapes næringslivsforum med representanter fra de ulike næringslivsforeningene og kommunens politiske ledelse som sammen kan arbeide med fremtidsvyer for Karlsøy. Vi er avhengig av å trekke lasset sammen. Slik som vi holder på nå, så går det i gal retning. Vi sitter på hvert vårt nes og skuler på hverandre, dette må få en ende. Den eneste farbare veien dit er kommunikasjon og åpenhet. Begrepene vannæyværing, reinøyværing og Hansnesfolket for å nevne noen er greit nok som stedsangivelse, men ikke som begreper for å betegne folket som bor der. Vi er alle Karlsøyværinger. Vi er fra Karlsøy, vi bor i Karlsøy, vi jobber i Karlsøy og vi jobber for Karlsøy. Jeg er ikke fra Hansnes, jeg er fra Hansnes i Karlsøy.

Å skape en felles forståelse av hvem vi er og hvor vi kommer fra vil også skape samhold og gjensidig forståelse. Dette er et langt lerret å bleke, men for oss i styret i Karlsøy Venstre så ser vi at dette arbeidet må påbegynnes. Karlsøy Venstre har satt spaden i jorda, noen som vil være med oss å kjøre trillebåret?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**